Blindside Block

 term uit het American Football,aanval gericht op iemand vanuit een onverwachte hoek.

Het voorstel van regisseur Mart Dominicus om een film te maken waarin dansers en American Football-spelers met elkaars 'taal' worden geconfronteerd, leek aanvankelijk nogal ongewoon. Desondanks liet hij zich niet uit het veld slaan en het resultaat is dat Mart Dominicus, Dansgroep Krisztina de Châtel, het American Football-team The Amsterdam Crusaders en producent IDTV Cultuur de dansfilm Blindside Block hebben gemaakt. De film is in juni 1998 opgenomen in stadion De Goffert van voetbalclub NEC te Nijmegen. De filmpremiere vond plaats op 24 september van datzelfde jaar. De film heeft een speellengte van 29 minuten.

Het is geen alledaagse confrontatie die hier plaatsvindt, maar een 'blindside block': een aanval uit een onverwachte en ongeziene hoek.

In stadion De Goffert in Nijmegen vond het treffen plaats tussen acht dansers van Dansgroep Krisztina de Châtel en acht American Football-spelers van The Crusaders uit Amsterdam. Allemaal even stoer, maar wel zeer verschillend qua dynamiek. En dat was precies het uitgangspunt van deze film: het tegenover elkaar plaatsen van verschillende dynamieken. De sport van het ‘landje veroveren’ blijkt net als dans te beschikken over een gedifferentieerd scala aan bewegingen en bewegingskwaliteiten. De muziek van componist John Adams (Shaker Loops) voert de spanning bovendien flink op.

Blindside Block is geen documentaire maar een zelfstandige dansfilm waarbij het American Football uitgangspunt is voor een spannend treffen tussen sport en dans.
videofragment (Bron Pitch AV-theek)
Regisseur Mart Dominicus wist zijn fascinatie voor de verschillende soorten dynamiek en de vele vastgelegde bewegingen in het American Football over te dragen aan choreograaf Krisztina de Châtel. Een training van de sporters waar de dansers in verwikkeld raken is het vertrekpunt van Blindside Block geworden. Wat gebeurt er als zij samenkomen? Welke patronen ontstaan er? Welke machtsverhoudingen en spanningen borrelen op?
Het werk van Krisztina de Châtel leunt sterk op repeterende patronen, waarbij kracht en controle hand in hand gaan. Deze aanpak doet sterk denken aan de werkwijze van het American Football, waar tijdens de training cruciale bewegingen en wedstrijdmomenten eindeloos worden doorgenomen.
Credits
première 24 september 1998, Nederlands Film Festival, Utrecht 
regie Mart Dominicus
choreografie Krisztina de Châtel
muziek John Adams - Shaker Loops
dans Janine Dijkmeijer, Ádám Fejes, Peter Kádár, Heike Langsdorf, Wen Cheng Lee, Massimo Molinari, Isabelle Steenbergen, Suzan Tunca
American footballspelers The Amsterdam Crusaders

Productiearchief Krisztina de Châtel

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M..  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven


01/28/2010 update