Kostte het vroeger bloed, zweet en tranen om beroemd te worden, tegenwoordig is er televisie en die zorgt voor instant roem. Populaire programma's zoals Idols demonstreren de maakbaarheid van roem. Wat betekent beroemdheid vandaag de dag? |
|
lk wil heel graag beroemd worden, het zit in mijn bloed, kunnen jullie me helpen?' Op internet staan honderden van dit soort hartenkreten, afkomstig van kinderen die maar één ding willen: beroemd zijn. Ze worden daarin aangemoedigd door een van de spraakmakendste en best bekeken programma's van het seizoen. Want waar had iedereen het vorig jaar over? Het programma dat het meest de tongen losmaakte, was Idols. Een muzikale afvalrace waarbij de kijker elke week een kandidaat per sms mag wegstemmen. In tien afleveringen worden doodgewone jongeren als assepoesters omgetoverd in idolen. Idols demonstreert het wonder van de maakbaarheid van de roem - en kinderen hebben dat feilloos door. |
Hoe
populair Idols is, blijkt wel uit de cijfers: de finale vorig jaar trok
ruim vijf miljoen kijkers. Ook het aantal kandidaten nam toe: bijna
17.000 jongeren meldden zich voor de tweede serie, bijna een
verdubbeling ten opzichte van de eerste. Idols leeft. De mensen kunnen
zich identificeren met het idool en het is natuurlijk ook een vorm van
ramptoerisme. We zijn een land dat 365 dagen
per jaar in de ban is van iets. We zijn allang niet meer van doe maar
gewoon, we zijn een land van hypes geworden,
van hysterie, een land zonder terughoudendheid. je bestaat pas als je
zichtbaar bent!
Massacultuur serieus nemen is niet meer dan terecht, al was het alleen maar omdat het zo'n alomtegenwoordig sociaal-maatschappelijk verschijnsel is. Raar wordt het pas als dat soort 'nieuws' opduikt op andere plekken. Op Teletekst bijvoorbeeld, waar het vreemd afsteekt bij berichten over de vredesonderhandelingen in het Midden-Oosten en terrorismebestrijding..De buitenechtelijke affaire van David Beckham werd overal breed uitgemeten en haalde zelfs actualiteitenrubriek NOVA. |
|
Massacultuur - low culture mag je niet meer zeggen - rukt op. De houding ten opzichte van massacultuur is totaal omgeslagen. Alles wat voorheen verketterd werd door de culturele elite wordt nu omarmd, van Frans Bauer tot Idols. Publieks-succes is in veel gevallen de norm geworden. En het is not done om daar een kanttekening bij te plaatsen. Sterker nog, het verzet tegen alles wat elitair lijkt, is volstrekt bon ton. Je bent bij wijze van spreken verdacht als je iets maakt dat niet direct voor een groot publiek geschikt is. Of als je zegt grote culturele waarden te koesteren. Die omslag wordt verklaard uit de opmars van commerciële televisie, die zich immers richt op de grote gemene deler en fungeert als podium par excellence. Maar er is ook een verband met de massale verwarring in de nadagen van Paars en de moord op Fortuyn. Toen na de dood van Fortuyn een massale onvrede zichtbaar werd bij de 'gewone man' en de schuld daarvoor werd gelegd bij links en de linkse media, waren die doodsbenauwd de aansluiting met het volk te missen.' |
|
'In the future everybody will be world famous for fifteen minutes' Andy Warhol (1968) |
De wetten van de roem:
Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Tekst gebaseerd op C Maas: De wetten van de roem in Nederland Prometheus 2004 / VPRO gids mei 2004 / Ilse v d Velden Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 01/28/2010 last update |