Disneyficatie: 

Nike Town en het verwenplein

De laatste tijd blijft Disneys concept van een 'wereld in een wereld' niet langer beperkt tot het amusement en de vrijetijdsbesteding

 

Het heeft nu ook zijn weg gevonden naar de verkoopstrategie van grote winkelketens. Zo bouwt het sportmerk Nike overal op het noordelijk halfrond Nike Towns. Net als echte steden is iedere Nike Town weer anders, maar overal zijn prachtige sport- en fitnessfaciliteiten, hightech muitimediapresentaties en zijn wereldberoemde sporthelden kind aan huis. De meeste mensen zullen niet eens zozeer komen om iets te kopen. Door gaat het in eerste instantie niet om. Het belangrijkste is mensen binnen te lokken zodat ze zich volledig gaan identificeren met deze fantastische sportwereld en zijn winnaars op Nikes. Het concept van de wereld waarin een droom wordt gerealiseerd zorgt er vanzelf voor dat bezoekers bij de eerste de beste gelegenheid tot de aankoop van de nieuwste sneakers, hikers en crosstrainers overgaan. Niemand wil immers een loser zijn.

Nike Town Londen

Waar het bij Nike nog gaat om de verleiding van een kostbare maar begerenswaardige levensstijl, door ligt dat bij onze grootgrutter Albert Heijn anders. Die verkoopt nog altijd gewoon eerste levensbehoeften. Daar komt geen droomwens aan te pas. Toch liggen in de nieuwste filialen zoals in Haarlem en Purmerend de Ievensmiddelen niet langer in prozaïsche lange rechte schappen met tl-buizen erboven, maar probeert men met een sfeervolle entourage in te spelen op de verschillende belevingswerelden van de klant. Het leefpatroon van ontbijt, lunch en avondeten blijkt niet langer maatgevend te zijn. 

'Het gedrag van de klant verschilt van moment tot moment, waarbij rationele en emotionele momenten zich voortdurend afwisselen', constateert het bedrijf. Om die reden is de nieuwe supermarkt net als in het verleidingsconcept van Disney's Magic Kingdom, opgebouwd als een optelsom van momenten, een wereld van werelden'. Er is een stratenplan ontwikkeld met  'theater en emotie op een verwenplein in het midden van de winkel' 

Het verschil met Disney is natuurlijk dat ze door een fantasiewereld als werkelijkheid verkopen, terwijl de grootste kruidenier van Nederland een fantasievolle ambiance inzet om doodgewoon eten aan te bieden. De brood- en banketafdeling bevindt zich op l'Avonture, het centraal gelegen plein. Daar blijkt de verleidingskunst van Albert Heijn dan toch een slap aftreksel van die van Disney te zijn, want in de verschillende belevingswerelden die de klanten worden voorgeschoteld, blijft een krentenbol een gewone krentenbol - zelfs op het verwenplein.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven.

01-28-2010   last update