CKV-2/Opdracht 6.1.B

Massacultuur in de 2e helft van de 20ste eeuw.

"Zij gelooft in mij"


Opdracht 1: Lees tekst 6.1.5.

Opdracht 2: Welk verschijnsel van de huidige maatschappij signaleert de schrijver in de eerste alinea?

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

Opdracht 3: De schrijver van het artikel geeft drie voorbeelden om zijn bewering te staven. Zijn eerste voorbeeld heeft betrekking op de onderstaande film. Kun je aangeven, waarom de schrijver van het artikel dit voorbeeld heeft genomen? Lees hiertoe ook Het Verhaal en de reacties uit de pers.

Om je eerst een indruk van de film te geven, kun je hieronder kennismaken met de inhoud, de tekst van het lied "Zij gelooft in mij" , enkele reacties van de pers.

Zij gelooft in mij. Andre Hazes. MP-3

Het Verhaal

Ruim twintig jaar na zijn eerste hit Eenzame Kerst is André Hazes nog steeds de grootste vertolker van het levenslied, de volkszanger van het eerlijk gezongen sentiment. De blues is de bron van zijn teksten; nergens klinkt ‘ik blijf altijd eenzaam’ zo hartverscheurend als bij hem. Zijn teksten zijn ‘triestigheid waar andere mensen een stukje levensvreugde uit plukken’.

André Hazes, Zij gelooft in mij is een film over muziek, liefde en eenzaamheid.

Hazes is gefilmd over een periode van zo’n tien maanden. Bij zijn gewone, kleine optredens in de provincie: voor luidruchtige discogangers en uitgelaten studenten. En tijdens zijn twee grote concerten van het afgelopen jaar: in Benidorm, waar hij in een arena optreedt voor de Nederlanderse vakantiekolonie, en in Ahoy tijdens zijn jaarlijkse grote concert voor de hardcore fans.

Maar ook is hij thuis gefilmd in zijn villa in Vinkeveen, met zijn vrouw Rachel en hun twee kinderen. In de tuin, bij zijn vijver en zwembad, voor de buis.Met de kleine kring van intimi, zoals zijn schoonouders, fans van het eerste uur. Begeleid door zijn privé-chauffeur annex bodyguard, zijn kapper die met hem meereist naar Spanje, zijn ‘mental coach’ die zijn spanningen moet verdrijven.

De film is geen biografie van Hazes’ carrière of een met archiefmateriaal gelardeerde concertregistratie, maar een kijkje in zijn huidige leven, een jaar verteld in snippers. Hazes zoals hij echt is, geportretteerd in zijn wisselende gemoedstoestanden. Gewoon zichzelf en toegankelijk voor zijn fans, ontspannen en ‘één bonk vrolijkheid’ in de routine van zijn zoveelste optreden, eenzaam in zijn huis vol gouden platen, innerlijk worstelend met de naweeën van twee mislukte huwelijken, geëmotioneerd over zijn overleden ouders, overspannen door de druk van een groot concert.

De Hazes-song Zij gelooft in mij, oorspronkelijk voor zijn vorige vrouw geschreven, krijgt in de film extra betekenis omdat die ook op zijn huidige vrouw van toepassing blijkt. Door de gebeurtenissen in zijn privé-leven wordt Hazes onderwerp van een smartlap die hij ooit zelf schreef.

ZIJ GELOOFT IN MIJ – ANDRÈ HAZES

ZIJ LAG TE SLAPEN

IK VROEG HAAR GISTERAVOND WACHT OP MIJ

MISSCHIEN BEN IK VANAVOND VROEGER

ZE KNIKT WEL VAN JA, MAAR ZIJ KENT MIJ

 

NU STA IK VOOR JE

IK BEN WEER BLIJVEN HANGEN IN DE KROEG

ZO’N NACHT, ZE WEET ’T HEB IK NOOIT GENOEG

HOE WAS HET, IS ALLES WAT ZE VROEG

 

WANT ZIJ GELOOFT IN MIJ

ZE ZIET TOEKOMST IN ONS ALLEBEI

ZE VRAAGT NOOIT MAAK JE VOOR MIJ EENS VRIJ

WANT ZE WEET DIT GAAT VOORBIJ

IK SCHRIJF M’N EIGEN LIED

TOTDAT IEMAND MIJ ONTDEKT EN ZIET

DAT ’N IEDER VAN MIJN SONGS GENIET

ZE VERTROUWT OP MIJ

ZE GELOOFT IN MIJ

 

IK ZAL WACHTEN

TOT DE TIJD DAT IEDER MIJ HERKENT

EN JE TROTS KAN ZIJN OP JE EIGEN VENT

OP STRAAT ZULLEN ZE ZEGGEN, U BENT BEKEND

 

ZOLANG WE DROMEN

VAN ’T GELUK DAT ERGENS OP ONS WACHT

DAN VERGEET JE SNEL WEER DEZE NACHT

JIJ VERTROUWT OP MIJ, DAT IS M’N KRACHT

 

WANT ZIJ GELOOFT IN MIJ

ZE ZIET TOEKOMST IN ONS ALLEBEI

ZE VRAAGT NOOIT MAAK JE VOOR MIJ EEN VRIJ

WANT ZE WEET DIT GAAT VOORBIJ

IK SCHRIJF M’N EIGEN LIED

TOTDAT IEMAND MIJ ONTDEKT EN ZIET

DAT ’N IEDER VAN MIJN SONGS GENIET

ZE VERTROUWT OP MIJ

ZE GELOOFT IN MIJ

De Pers

"John Appel pelt het fenomeen Hazes tot in zijn ziel af en maakte een prachtige film."
"Appels knap opgebouwde portret, beginnend en eindigend met een concert in de Rotterdamse Ahoy', is niet een afrekening met een zielepoot, wel een soms adembenemend beeld van een man vol eenzaamheid."
de Volkskrant

"Alleen als hij zingt, bestaat de zanger. Die tragiek heeft André Hazes, Zij gelooft in mij perfect gevangen."
Het Parool

"Openhartig vertelt Hazes over zijn successen en de nadelen van die successen. Anderhalf uur lang in Zij gelooft in mij; boeiend tot de laatste minuut."
Nieuwsblad van het Noorden

"André Hazes, Zij gelooft in mij is een ernstige film, die laat zien dat het werk van de artiest Hazes - en dan vooral de tragische liedjes - geen kunstje is, maar nauw samenhangt met de gevoelens van de mens Hazes. Dat word je op elke platenhoes verteld natuurlijk, dat hij meent wat hij zingt, maar toch is het de verrassing van de film, zo niet een mokerslag."
NRC Handelsblad

"Appel maakt een tamelijk rauw portret zonder vals sentiment waarin vooral de eenzaamheid van Hazes je als kijker treft."
"De film laat op respectvolle wijze zien dat Hazes' leven is zoals de blues. (...) Hazes ontpopt zich voor de camera als een egocentrisch mens; als een gevoelig en emotioneel man; als een grappenmaker die dolt met zijn gabbers, maar ook als een melancholicus die twijfelt aan het leven."
Algemeen Dagblad

"Dat Andre Hazes, Zij gelooft in mij zo succesvol is, is overigens in de eerste plaats aan Hazes zelf te danken. De zanger is de schaamte allang voorbij, zodat hij in de film volstrekt zichzelf is. Het is een verademing naar iemand te kijken die geen enkele moeite doet een beeld van zichzelf te
creëren. Hazes toont zich met al zijn feilen, zonder dat hij daarmee koketteert."
Het Parool

"Het wonderlijke van de film van John Appel (...) is dat zijn portret van de volkszanger Hazes door zo veel uiteenlopende soorten kijkers gewaardeerd wordt."
NRC Handelsblad

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

Opdracht 4: Waar gaat het tweede gedeelte van de tekst over? Noem drie verschillende aspecten. Noem bij elk aspect een voorbeeld.

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

 

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

 

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

einde