Shakespeare gaat hiphop De eerste twee, Lady X en Princess vleien hem met zoete, ongemeende woorden. Nummer drie, Baby Y, wil niets te maken hebben met deze poppenkast. Bovendien is ze verliefd op de breakdancer Tornado, de ster van vader's aartsvijand Rival Records. Haar loon: ze wordt onterfd en verbannen........Zo begint dit eigentijdse verhaal, gebaseerd op een oude Keltische mythe over een koning die afstand neemt van zijn macht.Op dezelfde mythe baseerde Shakespeare zijn stuk King Lear, ook de films "Ran", van Kurosawa, en "A thousand acres", van Jaquelin Moorhouse zijn bewerkingen van dit verhaal. DE FOLDER BELOOFT het volgende: een moderne versie van Shakespeares King Lear, zich afspelend rond een hiphop-platenlabel. 'Commercie, drugs, geweld, dakloos-zijn en het verkopen van je ziel zijn de brandende thema's van deze voorstelling met een explosief einde. Uiteindelijk draait het allemaal om de liefde. Een Hip Hop productie vol rap, R&B en breakdance en een dj live on stage!' De voorstelling heet Rapido, een niet-bestaand woord dat men associeert met 'snel'. In de goed gevulde zaal van de Utrechtse stadsschouwburg zitten zo'n zeshonderd jongeren en een plukje volwassenen op de slotavond van het jongerentheaterfestival De Opkomst. Op het toneel staat links de installatie van een dj 'Scratch-kampioen dj Kypski'. Verder wordt het toneel beheerst door een stalen steigerconstructie met enorme trappen, die in de loop van de voorstelling voortdurend uit elkaar wordt gehaald, teneinde de snelle locatiewisselingen van het verhaal te suggereren.
('Vrucht van mijn vrouw/ Troost in mijn rouw/ Zeg me hoeveel je van me houdt'). Maar daar hebben zijn twee oudste dochters geen oren naar. Tussen hen en hun beider echtgenoten ontwikkelt zich een felle strijd over de toekomst van het platenbedrijf. In de bewerking is deze dochter- en schoonzonenstrijd geraffineerd omgezet naar een gevecht over de muzikale toekomst van het label Rapido: wordt het gangsta-rap of moet gekozen worden voor geliktere genres als R&B en hiphop? De oude King Ra wordt in dit gevecht vermalen en raakt aan lager wal. Zijn lievelingsdochter, de breakdanseres Baby(Y, is hij dan al kwijt. Zij weigerde zich over te geven aan hielenlikkerij ('Ik heb lief en zwijg'), ging er bovendien met de concurrentie vandoor, en wordt door King Ra onterfd. Als zij haar in de goot getrapte vader wil helpen is het eigenlijk al te laat en begint het Grote Sterven.
Iedere overmoedige bewerking van King Lear sleept zich meestal heel aardig
door de eerste drie bedrijven heen, drama en suspense te over. Maar menig
geactualiseerde versie van het stuk valt in de slotbedrijven, wanneer alle
kaartenhuizen in elkaar donderen, door de mand. Zo ook hier. De
noodlottige val van King Ra en de weinige vrienden die hij nog over heeft
verwordt in Rapido tot een larmoyante, smoezelige vertoning. Het Grote
Sterven in het deel na de pauze is hier de voorspelbare kruising tussen
een tearyerker en een foute B-film. De in de coulissen afgevoerde
scratcher-dj helpt ook hier niet meer. De Grande Finale oogt als een
hulpeloze poging het publiek tot een gescandeerd applaus te verleiden:
'Put your hands up in the air', schreeuwde Brother Mother; het wilde er
bij de moegedreunde Utrechtse jongeren niet meer in. 'Laat ons het trieste zwijgen niet verbreken/ Niet onze mond alleen ons hart mag spreken/ De ouderen werd zwaarder lot gegeven/ Wij jongeren zullen nooit zoveel beleven.'
Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven 01/28/2010 update |