Industrial Light+Magic (ILM)

De studio's Van ILM in San Rafael (Californie) verzorgden speciale effecten voor een indrukwekkende lijst films, van Jurassic Park, Star Trek en Man in Black tot Schindler's List, Titanic en Saving Private Ryan.

Van binnen zijn de ilm-studio's - zo'n vijftien lage gebouwen - even sober als van buiten: kleine kantoortjes, weinig kleur, weinig luxe. Imposant zijn alleen de harnassen van twee meter hoog die werden gebruikt in Lucas' eerste trilogie: Star Wars in 1977, The Empire striks back in 1977 en The return of the jedi in 1983. Deze kostuums zijn nog van plastic en van stof en ze werden gedragen door echte acteurs.

ILM

Voor de makers van de nieuwe Star Wars-trilogie zijn dat lang vervlogen tijden. in de eerste aflevering, Episode 1, waren personages van vlees en bloed ver in de minderheid. De acteurs vochten met digitale legers die ze pas in de bioscoopzaal te zien kregen. Episode 1 is een lofzang op de computertechnologie.

'Toen we in 1997 het script kregen, hadden we geen idee hoe we het moesten aanpakken', zegt Rob Coleman, een van de hoofdverantwoordelijken voor de speciale effecten. ilm's grootste filmproject tot dan toe telde vijftig digitale personages; in Episode 1 speelden er zevenduizend. In Titanic werden speciale effecten gebruikt voor vijfhonderd shots, in Episode 1 voor negentienhonderd. Er is bijna geen scène zonder speciale effecten. Vijfhonderd ilm'ers werkten anderhalf jaar lang aan de film.

Videofragment: Pirates of the Caribbean 3 - At World's End Trailer

 

De eerste stap in de computercreatie is het modelleren: het 'bouwen' van driedimensionale, digitale personages en objecten. 'Soms maak je eerst een model van klei dat je scant', legt senior model supervisor Geoff Campbell uit. 'Maar meestal begin je direct op de computer.' Voor Episode 1 moesten 66 figuren worden gecreëerd en een kleine tweehonderd objecten, van ruimteschepen tot vliegende auto's. Campbeil bouwde onder meer een van de hoofdfiguren van het digitale jungleboek, Jar Jar Binks, de uit de onderwaterstad op Naboo verstoten, onhandige kompaan van de jedi-helden. Campbell begon al in 1996 aan Jar Jar, nog voordat hij het script had gezien. Hij werkte er een jaar aan. Het moeilijkst waren de lippen.- 'We hadden nog nooit geprobeerd om spraak zo precies te articuleren', zegt hij in zijn kale kantoortje. 'Eerst had Jar Jar een hele brede mond, maar daarmee kon hij moeilijk articuleren. 'Het model dat Campbell afleverde, bestaat uit miljoenen bewegende vlakjes, heeft pupillen die groter worden als het licht afneemt, neusgaten die bewegen als hij praat en een mimiek voor elke klinker.

De 'schilders' zorgen dat het virtuele model huid, haar en kleren krijgen. Zij zijn de artiesten onder de technici, meent schilder Ron Woodall. 'In mijn werk is artistiek talent het belangrijkste. je kunt een kunstenaar leren met computers om te gaan, maar van een technicus kun je geen kunstenaar maken.' Hij roept op zijn computer een beeld op van zijn schilderwerk, Boss Nass, de heerser van de onderwaterstad op planeet Naboo. 'Ik heb de huidstructuur gekopieerd van jar jar', zegt Woodall, 'maar ik heb de kleur veranderd van rood naar groen en ouderdomsvlekken toegevoegd. 'Details van kleding en juwelen kostten de meeste tijd. Woodall schilderde ook achtergronden en landschappen - Boss Nass past wat kleuren betreft bijvoorbeeld perfect in zijn omgeving.

In het laatste stadium, als de acteurs en de animators hun scènes hebben gespeeld, maken de compositors het werk af. 'Wij voegen alle elementen samen tot wat je in de film ziet', legt compositor Greg Maloncy uit. Hij deed de scène waar de twee jedi-helden en jar jar in het paleis op Naboo - in werkelijkheid de studio's in Engeland - van een overdekte loopbrug springen en aan de voeten van koningin Amidala landen. Twee seconden, zeven weken werk. Maloney moest beelden samenvoegen om het dikke blauwe kussen weg te werken waarop de stuntmannen vanaf de brug sprongen. Hij moest computer-animaties van droids integreren in de filmopnamen. Van een gladde muur maakte hij een bakstenen muur, de lucht kleurde hij donkerder, aan de brug voegde hij bloembakken toe, hij camoufleerde een stapel dozen die op de set stonden. Het lijkt simpeler om de filmset vóór de opnamen op te ruimen,maar nee.-'Het is goedkoper om mij een maand aan het werk te laten, dan vierhonderd man op de set op te houden om een paar dozen weg te halen.

Als de modellen af zijn, gaan de animators ermee aan de slag. Zij moeten ze als het ware laten acteren volgens de instructies van Lucas, die het hele productieproces op de voet volgt. 'Het model dat je krijgt, is net een marionet', zegt animator Paul Griffin. Elke scène vergt honderdduizenden manipulaties om de personages op een geloofwaardige manier te laten bewegen. Griffin werkte onder meer aan een scène waar drie droids (autonome vechtmachines) om de hoek komen rollen, en zich dreigend oprichten. De scène duurt tien seconden en kostte vijf weken werk. 'je zou een volledig synthetische film kunnen maken', zegt Griffin,'rnaar als je acteurs kunt gebruiken, is het veel makkelijker!'

Collega Caitlin Content is gespecialiseerd in buitenaardse oorlogvoering. Zij werkt 'interactief', zegt ze, met bewegende beelden.'Kijk, je neemt een explosie'- ze klikt op een explosie die op de parkeerplaats van de studio's is gefilmd -'en je zet hem zo in het veld.'Met een paar klikjes van de muis heeft Content een slagveld gecreëerd: eerst zijn de groene heuvels (een geretoucheerde filmopname) leeg, dan zet ze er computeropnames van rennende, vechtende droids in en een door de lucht vliegende jar jar, dan maakt ze de hemel donker, voegt er rook aan toe en klikt een aantal explosies het veld in. ook de schoten van laserpistolen brengt zij aan. Het resultaat is een bioscoopklare - maar geluidloze - gevechtsscène.

Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Geraadpleegde bron: volkskrant magasine no 33 'Zeven weken werk, twee seconden film'. Elsbeth Tiedeman Afbeeldingen ook uit het bovenstaande artikel afkomstig. http://www.ilm.com/

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

01/28/2010 last update