|
|
SPICEMANIA |
|
Op
het einde van de twintigste eeuw (1996) brachten de Spice Girls hun single
Wannabe uit met de aanstekelijke eerste zin 'I'll tell
you what I want, what I really, really want'. Het nummer was binnen de
kortste tijd de populairste debuutsingle in de Britse popgeschiedenis. En
de groep, twee jaar eerder gevormd na een door het blad The Stage
uitgeschreven auditie en onder contract van een managementbureau,
ontketende een van de grootste rages in de pophistorie. Spicemania stak
Beatlemania naar de kroon.
Op de omslag van Top of the Pops-magazine verschenen de meiden met bijnamen, zodat ieder jong meisje zich minimaal met één van de groepsleden kon identificeren. De vijf leden werden betiteld met "Ginger" (Halliwell), "Baby" (Bunton), "Scary" (Brown), "Posh" (Adams) en "Sporty" (Chisholm) Spice door een Brits muziektijdschrift. Hoewel ze niet door de band werden verzonnen, sloegen de bijnamen aan bij het publiek, en dus werden zowel de namen als de gesuggereerde karakters uitgebuit. Hun verschillende verschijningen en culturele achtergronden zorgden voor een brede belangstelling. Een zorgvuldig gecreëerd imago, gecombineerd met sexappeal en post-feministisch zelfvertrouwen (Girl Power genoemd) garandeerde een grote vrouwelijke aanhang.. |
|
Nog geen zes maanden na Wannabe besteedden zelfs serieuze politieke tijdschriften beschouwingen aan de filosofie van Girl Power. 'Het gaat om gelijkheid, lol en het recht je eigen leven te leiden.' |
![]() |
Het album Spice dat in november 1996 verscheen, leidde tot een reeks van hits. Wereldwijd werden 5 miljoen platen verkocht. Dat ging gepaard met een ongeëvenaarde merchandising. Met liefst twintig bedrijven - van kledingontwerpers tot cornflakesfabrikanten werden contracten afgesloten. | |
|
|
De
Spice Girls zijn muzikaal gezien volgens kenners niet meer dan een
voetnoot in de geschiedenis van de populaire muziek. Maar hun
sociaal-culturele, invloed wordt veel groter geacht. Met de Spice Girls
als voorbeeld deed zich een explosie voor van meidengroepen, die overigens
bijna allemaal een kort en heftig bestaan leidden.
De tweenager - Kinderen vanaf 6, 7 jaar werden een doelgroep voor marketeers. De tweenager (van between-ager) was geboren. Maar er zijn ook invloeden op de mode - Sporty Spice's joggingbroek is tien jaar later nog altijd een vast onderdeel van het modebeeld. Girl Power heeft de vrouwelijke lad doen ontstaan, zelfbewuste en agressieve meiden, die nu talrijke Britse televisieprogramma's presenteren. Zoë Ball en Davina MeCall (van de Britse Big Brother) zijn de belangrijkste exponenten. In een onlangs gehouden onderzoek noemde nog 80 procent van de Britten de Spice Girls het belangrijkste culturele icoon van de jaren negentig. |
|
|
|
[Meer
Spice Girls]
Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M.. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven
|