Glamour als stijl

In de jaren 20 begon de film-industrie zich op grote schaal te ontwikkelen. Het bereik van de film was vele malen groter dan van de theatershow. Ook bij het maken van films werden spectaculaire effecten geliefd.

Shall we 'Tap' dance (MP-3 fragment)

In de jaren twintig zijn films een deel van het Amerikaanse leven geworden. Vrouwén kopierén de stijl van hun sterren. Een commerciële mode-industrie komt op gang'  Ontwérpers worden in de film steeds belangrijker en zij  kunnen beschikken over enorme budgetten. Exclusieve stoffen, zijde, crépe, taft, bont, parels, diamanten en allerlei veren worden veelvuldig gebruikt. Midden jaren twintig wordt Hollywood het middelpunt van filmmaatschappijen en studio's: Metro-Goldwyn Mayer, Paramount Pictures, Warner Brothers, RKO, Universal Pictures. Al deze grote filmmaatschappijen nemen een 'head-designer' in vaste dienst.

De ontwerpers moeten sterke kanten van de sterren benadrukken en de slechte verdoezelen. Als de sterren meer en meer karakterrollen gaan spelen, is een passend kostuum van groot belang (veel sterren hebben geen mannequin-figuur. Vaak worden er verschillende versies van één kostuum gemaakt om het in elke positie zo goed mogelijk te laten uitkomen en om praktische redenen: als er met het ene kostuum wat gebeurt, kan er toch doorgefilmd worden.

De jaren dertig

Hollywood wordt big-business. De films mogen veel geld kosten, er wordt in luxe geleefd, de kostuumafdelingen worden kleine fabrieken. Hollywood wordt toonaangevend voor de Amerikaanse mode en maakt zelfs de oversteek naar Europa.

Favoriete sterren als Greta Garbo, Marlene Dietrich, Bette Davis en anderen gloriëren. In de regel werken zij samen met een vaste ontwerper bij wie zij meestal ook hun privé-garderobe bestellen. De image-uitstraling die de sterren beroemd maakt, wordt zeker mede bepaald door de ontwerper, die hun kostuums creëert.

De kleurenfilm (Technicolor) brengt een nieuwe ontwikkeling in het kostuumontwerp op gang. Voor de zwart-wit films werden allerlei kleuren naast elkaar gebruikt om de grijswaarden in de fotografie het best tot hun recht te laten komen. Nu moeten de kleuren zorgvuldig worden gekozen en gaan zij een specifieke rol spelen in de image-karakter-bepaling van de sterren.

Choreografie van de glamour

In een choreografie mag een goed gesneden kostuum de danseres niet hinderen, maar moet het haar lichaamsbewegingen helpen verrijken, nuanceren en soms zelfs corrigeren.

   

De cirkelende bewegingen die Ginger Rogers uitvoert tijdens het nummer Let's face the Music and Dance in de film Follow the Fleet uit 1936 met Fred Astaire als tegenspeler, worden niet enkel perfect opgevangen door de jurk, de jurk doet nog meer.!

 

 

Ginger Rogers en Fred Astaire

Het is een vrij strakke, onderaan uitlopende lange jurk. De stof bestaat uit een mengeling van metalen draden en zijde. Belangrijk is echter dat de zoom verzwaard werd, zodat met enige vertraging de onderkant van de jurk de bewegingen volgt. Er ontstaat zo een soort rnede-beweging van de onderkant van de jurk, die af en toe (door de snelle opeenvolgende pirouettes) in een tegenbeweging overgaat: de zoom kan niet meer volgen en gaat dan maar in een eigen nabootsende werveling de draaiingen van het lichaam imiteren. Kortom, de wervelingen van het lichaam en die van de onderkant van de jurk - hoewel parallel verlopend - zijn niet meer synchroon en krijgen af en toe zelfs een totaal variërend tempo.

Shall we dance (MP-3 fragment)

  

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Muziekfragmenten: Kees Zonneveld

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven

 02/01/2010