WENEN EN DE MODERNE MUZIEK NA DE EERSTE WERELDOORLOG |
||
|
5.- Musikblätter des Anbruch | |
In november 1919, een
jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog, verscheen in Wenen het
eerste nummer van de Musikblätter des Anbruch. Anbruch, zoals het blad
doorgaans werd genoemd, was het eerste tijdschrift in Europa dat zich
uitsluitend richtte op de moderne muziek. De naam van het tijdschrift was ontleend aan het expressionistische periodiek voor literatuur en grafische kunst Der Anbruch, waarvan de eerste jaargang nog tijdens de oorlog in Wenen was verschenen. Het woord 'Anbruch' brengt tot uitdrukking wat het tijdschrift wil zijn: vaandeldrager van een nieuwe fase in de ontwikkeling van de muziek. |
||
Enkele punten uit de
redactionele beginselverklaring:
|
||
|
||
De kritische houding ten opzichte van de gevestigde concertinstellingen en de principiële keuze voor stilistisch pluralisme en compositorische kwaliteit komen overeen met de doelstellingen van de Verein für musikalische Privataufführungen. Tot het programma van Anbruch behoort ook het woord 'modern' uit de ondertitel Halbmonatsschrift für moderne Musik (vanaf 1923: Monatsschrift für moderne Musik). Uit de inhoud van het tijdschrift blijkt dat onder 'moderne' muziek de muziek vanaf omstreeks de eeuwwisseling werd verstaan, vanaf Mahler en Debussy. | ||
Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak KUNST/ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven 01-30-2010 last update digischool ckv 2/3
|