'Manifesto dei Dramaturgi Futuristi' G. Balla, Decor voor 'Machina Tipografica' 1914 |
|
Het begin van de futuristische aktiviteiten werd ingeleid door de publikatie van het eerste Futuristische Manifest, februari 1909, in het Franse dagblad Le Figaro. De Italiaanse auteur van dit manifest, Marinetti wilde het publiek wakker schudden, de passiviteit doorbreken. In oktober 1910 verscheen Marinetti's eerste theatermanifest getiteld: 'Manifesto dei Dramaturgi Futuristi'. |
|
Collage animations of Italian Futurist plays from the 1920's |
|
FUTURISM WANTS TO TRANSFORM THE VARIETY THEATRE INTO A THEATRE OF AMAZEMENT, RECORDSETTING, AND BODY-MADNESS. Because, and don't forget it, we Futurists are YOUNG ARTILLERYMEN ON A TOOT, as we proclaimed in our manifesto, "Let's Murder the Moonlight," fire + fire + light against moonlight and against old Armaments war every night great cities to blaze with electric signs Immense black face (30 meters high + 150 meters height of the building = 180 meters) open close open close a golden eye 3 meters high SMOKE SMOKE MANOLI SMOKE MANOLI CIGARETTES woman in a blouse (50 meters + 120 meters of building = 170 meters) stretch relax a violet rosy lilac blue bust froth of electric light in a champagne glass (30 meters) sizzle evaporate in a mouthful of darkness electric signs dim die under a dark stiff hand come to life again continue stretch out in the night the human day's activity courage + folly never to die or cease or sleep electric signs = formation and disaggregation of mineral and vegetable centre of the earth circulation of blood in the ferrous faces of Futurist houses increases, empurples (joy anger more more still stronger) as soon as the negative pessimist sentimental nostalgic shadows besiege the city brilliant revival of streets that channel a smoky swarm of workers by day two horses (30 meters tall) rolling golden balls with their hoofs GIOCONDA PURGATIVE WATERS crisscross of trrrr trrrrr Elevated trrrr trrrrr overhead trrrombone whissstle ambulance sirens and firetrucks transformation of the streets into splendid corridors to guide push logic necessity the crowd toward trepidation + laughter + music hall uproar FOLIES-BERGÈRE EMPIRE CREME-ÈCLIPSE tubes of mercury red red red blue violet huge letter-eels of gold purple diamond fire Futurist defiance to the weepy night the stars' defeat warmth enthusiasm faith conviction will power penetration of an electric sign into the house across the street yellow slaps for that gouty, dozy bibliophile in slippers 3 mirrors watch him the sign plunges to 3 redgold abysses open close open close 3-thousand meters deep horror quick go out out hat stick steps taximeter push shove zuu zuoeu here we are dazzle of the promenade solemnity of the panther-cocottes in their comic-opera tropics fat warm smell of music hall gaiety = tireless ventilation of the world's Futurist brain. Uit: Il teatro Varieta. Marinetti |
|
'Wij futuristen', schreef hij, 'moeten
auteurs leren het publiek te minachten'. Enkele jaren later in 1913 werkte
Marinetti zijn ideeën omtrent theater uit en formuleerde ze in het manifest 'Il
teatro di Varietá'. De futuristische stukken moesten worden uitgevoerd in
variététheaters, omdat deze theaters volgens hem gelukkigerwijs niet belast
waren met tradities, leermeesters of dogma's. De stukken waren onlogisch,
hadden geen verhaal, geen illusie en geen symbolen. Het publiek moest deel uitmaken van de opvoering. Bijvoorbeeld door het uitlokken van gevechten, het verkopen van verschillende kaartjes voor dezelfde stoel of door het insmeren van stoelen met lijm. Het publiek ontkwam er zo niet aan om mee te doen. Het was een manier om een overbrugging te krijgen van de (nog steeds) ingebakken scheiding publiek - presentatie. Het variététheater was gericht op absurditeit. De absurditeit doorgetrokken tot het onpersoonlijke, het machinale, de machine. Zo schetste een manifest regels voor lichaamsbewegingen gebaseerd op de staccato bewegingen van machines. |
|
Machina tipografica |
|
Giacomo Balla's 'Machina
tipografica'
(drukpers) van 1914 realiseerde deze instrukties in een privé voorstelling
gegeven voor Diaghilev. Twaalf mensen, ieder een deel van een machine, voerden
bewegingen uit voor een achterdoek waarop alleen het woord 'Tipografica' was
geschilderd. Achter elkaar staande simuleerden zes personen met de armen
uitgestrekt, een zuiger, terwijl de andere zes een wiel voorstelden,
aangedreven door de zuiger. De voorstellingen werden gerepeteerd om
mechanische nauwkeurigheid te bereiken. Eén deelnemer beschreef hoe Balla de
spelers in geometrische patronen had opgesteld, waarbij hij ieder van de
mensen opdroeg 'de ziel van de individuele onderdelen van een rotatiepers voor
te stellen'. Iedere deelnemer kreeg een klanknabootsend geluid toegewezen om
zijn of haar specifieke beweging te begeleiden.
Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M.. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven
|