entertainment   -  muziek  -  muziek artikel
  Voorpagina
  Muziek
  cd recensies
  artiesten
  jazz up
  alt.rock
  Film
  dvd’s
  filminfo
  sterren
  Games
  online spelletjes
  recensies
  demo's
  cheats
  Webfun
  Download Top 50
  Hitlijsten
  Megaman
  Prijsvragen
  Specials
  Movie Stream
  Music Stream
  Game Stream
  Hot links
  Webgids
  Clubs

Het Jazz Woordenboek
Het Jazz Woordenboek
Gepubliceerd op zaterdag 01 oktober 2005
Acid jazz Bebop (bop)
Bossanova Cool jazz
Crossover jazz Dixieland
Free jazz of avant-garde jazz Fusion (jazzrock)
Hard bop Latin jazz
M-base Nu jazz
Post-bop Scatten
Smooth jazz Soul-jazz
Standards Stride
Swing Syncopation

Acid jazz
De term acid jazz begon eigenlijk als een soort grap. De Engelse dj Gilles Peterson gebruikte de term in 1987 om aan te geven dat hij met zijn muziek een tegenhanger was voor 'acid house'. Maar de term ging een eigen leven leiden en werd steeds vaker gebruikt voor eigentijdse dansmuziek, zoals funk, soul, hip hop en dance, waarin oude jazz was gesampled. Aanvankelijk waren het alleen de dj's die in hun muziek voornamelijk funky hard bop verwerkten van onder meer Art Blakey, Herbie Hancock en Lou Donaldson, later kwamen ook de bands. Gilles Peterson richtte het Acid Jazz label op, waarop een aantal groepen te vinden was, die mede het genre definieerden, zoals The Young Disciples, Jamiroquai, Incognito, The Brand New Heavies en Galliano. De acid jazz zorgde voor een hernieuwde belangstelling onder jongeren voor jazz, wat onder meer leidde tot het opnieuw uitbrengen van albums van oude legendes zoals Ahmad Jamal, Jimmy Smith en Roy Ayers. Kenmerkend voor acid jazz is de groove, een beperkt akkoordenschema en meer nadruk op ritme dan op melodie of harmonie. Het meest bekende acid jazz nummer is ongetwijfeld 'Cantaloop' van de formatie US3, waarin 'Cantaloupe Island' van Herbie Hancock (uit 1962) is gesampled. Andere artiesten die (enige tijd) tot de acid jazz werden gerekend waren de rapper Guru en gitarist Ronny Jordan.

Luister in music stream naar audiofragmenten:


Bebop (bop)
Ook bekend als re-bop, later afgekort tot bop. Bop is ontstaan rond 1941/42, tijdens jam sessions in New York. Thelonious Monk, Dizzy Gillespie, Charlie Parker en Bud Powell waren onder meer de pioniers in dit genre. Bop is niet plotseling uit het niets ontstaan, maar ontwikkelde langzaam uit de geavanceerde opvattingen van muzikanten uit het swingtijdperk (zie swing. ) zoals Coleman Hawkins, Lester Young, Art Tatum en Nat King Cole. De beboppers begonnen hun improvisaties op de swingmanier en gingen langzaam over op nieuwe technieken. Omdat bebop geen dansmuziek was, was de stijl lange tijd vrij impopulair. Kenmerken van bop zijn het voortdurend klinkend bekken, virtuoze melodiepartijen, akkoorden als basis voor solo's (niet melodieën) en het gebruik van de hoogste en laagste registers van de instrumenten. Het tempo ligt meestal erg hoog.

Luister in music stream naar audiofragmenten:


Bossanova
Deze Braziliaanse muziekstijl is een combinatie van de Braziliaanse ritmiek, voornamelijk samba, en cool jazz. Bossanova betekent letterlijk vertaald 'nieuwe tendenties'. Aan de wieg van de bossanova stonden muzikanten als Antonio Carlos Jobim, Luis Bonfá en João Gilberto die de sambaritmes mengden met de zachte en vaak ingetogen tonen van de cool jazz. De ritmisch getemperde, maar harmonisch geavanceerde stijl is gebaseerd op een enkel ritme, meestal in een gesyncopeerde 2/4 maat en met een soepele swing, ook wel balanço genoemd. De bekendste bossanova is 'The Girl From Ipanema', dat in de loop van de jaren door enorm veel artiesten is vertolkt. De bekendste uitvoering dateert uit 1963 en is van Stan Getz, João Gilberto en Astrud Gilberto. Onder meer dankzij de honingzoete en naïeve stem van Astrud Gilberto werd het wereldwijd een hit. In de jaren '90 moderniseerde de bossanova door toevoeging van elektronica door artiesten als Arto Lindsay, Bebel Gilberto, Bossacucanova en Cibelle.

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Cool jazz
Naam voor een stijl die vanuit de bop ontstond en aspecten van swing in zich heeft. De bloeiperiode van de stijl lag in de jaren '50. Kenmerkend zijn de zachte tonen en het ontbreken van dissonanten en rauwe klanken. Omdat de voorlopers van de cool jazz in Los Angeles woonden, werd het ook wel West Coast jazz genoemd. Die term is niet helemaal correct, omdat niet alle West Coast jazz uit die tijd cool jazz was en er ook muzikanten buiten Californië waren die het speelden. Belangrijke muzikanten in dit genre zijn Miles Davis, Lee Konitz, Art Pepper, Chet Baker, Dave Brubeck, Paul Desmond, Russ Freeman en Stan Getz.

Luister in music stream naar audiofragmenten:


Overige audio:

Crossover jazz
De flauwe uitleg van crossover jazz is dat het een jazzvorm is voor musici die eigenlijk geen jazz kunnen spelen. Het jazzgehalte (improvisatie) kan minimaal zijn, omdat het accent veel meer ligt op een vaste melodielijn. Dit draagt er meteen toe bij dat crossover jazz heel plezierig klinkt. Crossover (=dwarslijn) tussen jazz en rock/pop ontstond in de jaren '70 en in de jaren daarna zie je ook crossovers met soul en wereldmuziek. De grote verdienste van crossover jazz is dat het de zieltogende belangstelling voor jazz bij vlagen behoorlijk heeft opgekrikt. Bekende crossover artiesten zijn bijvoorbeeld Al Jarreau, Spyro Gyra en George Benson.

Luister in music stream naar audiofragmenten:


Overige audio:

Dixieland
Algemene term voor de vroege jazz van combo's uit New Orleans en Chicago, die ook wel als synoniem wordt gebruikt voor alle jazz in het pre-swingtijdperk. De stijl overlapt met New Orleans jazz en klassieke jazz. Typerend voor deze vroege stijlen is de collectieve improvisatie van alle muzikanten op hetzelfde moment. Louis Armstrong was in de jaren '20 een van de eerste combomuzikanten die solo improviseerde. Dixieland kreeg rond 1970 een opleving en werd erg populair onder amateurmusici. Deze groep zorgde er tevens voor dat de beoefenaars van dixieland min of meer tot een cliché werden van grappige mannetjes met hoedjes en bretels.

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Free jazz of avant-garde jazz
Free jazz is ontstaan in de jaren '60 en vormde een breuk met de toen heersende bebop traditie. Free jazz, in die tijd een avant-garde stijl, is voor veel doorsnee muziekliefhebbers niet te pruimen. De muziek is vaak totaal niet melodieus en muzikanten weten allerlei merkwaardige piepende, krassende of borrelende dingen uit hun instrument persen. 'Piep-knor' wordt het soms ook wel denigrerend genoemd. Het 'free' is overigens maar relatief: er zit wel degelijk lijn in. Tempo, toonsoort en onderscheid tussen solo's en begeleiding zijn er altijd. Ook heeft een behoorlijk deel van de muziek een vooraf bepaalde melodie of andere structuur. Ornette Coleman geldt met Cecil Taylor als de grondlegger Andere grootheden in dit genre waren Albert Ayler, Charles Mingus en John Coltrane. Tegenwoordig maken muzikanten als Steve Coleman, Kenny Garrett, Ben Allison en Ken Vandermark een vorm van free of avant-garde jazz.
Ook Nederland kende een aardige club muzikanten die zich stortten op de avant-gardistische kant van de jazz. De groep met onder meer Misha Mengelberg, Han Bennink en Willem Breuker stond in de jaren '60 ook wel bekend als de 'Hollandse School'. Aanvankelijk volgden ze de Amerikaanse tradities, maar zochten het later meer in een combinatie van jazz en Europese muziektradities.

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Fusion (jazzrock)
De letterlijke betekenis is 'samensmelten'. Bij fusion combineren twee muziekstromingen het beste van elkaar tot iets nieuws. Aanvankelijk ging het om het samensmelten van jazz en rock, twee heel verschillende stijlen, die tot de jaren '60 een gescheiden ontwikkeling hadden doorgemaakt. Miles Davis was een van de eersten die elementen uit de rock en funk begon te mengen met jazz. In de jaren zeventig was fusion op zijn top, met bands als Chick Corea's Return to Forever, The Yellowjackets en Weather Report. Tegenwoordig wordt de term fusion op vrijwel alles geplakt wat maar een poging tot verenigen van jazz en iets anders is, zoals met pop, soul of wereldmuziek. Fusion wordt ook vaak verward met crossover jazz.

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Hard bop
Term die rond 1950 ontstond voor de stijlen die hun wortels in de bop hadden, maar anders klonken dan de vroege bop en daarnaast niets te maken hadden met cool jazz. Karakteristiek voor de hard bop is dat het meer funky en soulful klinkt dan bebop en dat de melodieën wat simpeler zijn. Omdat het vooral gespeeld werd aan de oostkust van de VS (Philadelphia en Detroit) wordt het ook wel East Coast jazz genoemd. In de jaren '60 kwam hard bop onder invloed van de avant-garde en evolueerde zo langzamerhand naar post-bop. Muzikanten die hard bop speelden waren onder meer Freddie Hubbard, Joe Henderson, Jimmy Smith, Clifford Brown, Cannonball Adderley en Art Blakey.

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Latin jazz
Brede term voor alles wat een vermenging is van jazz en Latijns-Amerikaanse ritmes. Ofwel: één conga maakt al latin jazz is. Daarom wordt er ook van alles onder latin jazz geveegd, onder andere ook salsa, terwijl er sprake van twee verschillende, aanverwante stijlen. Beter is het om iets latin jazz te noemen als er sprake is van een gelijkwaardige vermenging van jazz met een complete Latijns-Amerikaanse ritmesectie. Bekende namen uit de latin jazz zijn onder meer Dizzy Gillespie, Tito Puente, Arturo Sandoval en Eddie Palmieri.

Luister in music stream naar audiofragmenten:


M-base
M-Base is een op funk georiënteerde vorm van jazz die in de jaren '80 furore maakte. Het staat voor 'Macro-basis array of structured extemporization' en is een vinding van enkele New Yorkse muzikanten, waaronder de saxofonisten Steve Coleman en Greg Osby. In het door hen opgerichte M-base collectief zat ook onder meer zangeres Cassandra Wilson. De stijl is min of meer een verlengde van de free funk van Ornette Coleman en heeft als basis onvoorspelbare funkritmes. Dankzij deze nieuwe, avontuurlijke aanpak wisten zij een nieuw en jonger publiek aan zich te binden.

Nu jazz
Term die eind jaren '90 is bedacht voor alle vernieuwende muziek waarbij elektronische stromingen als drum 'n' bass, techno, deephouse en Brazilian beats een alliantie aangaan met jazz, blues, soul, funk, hiphop en dergelijke. Voor deze stijl worden ook wel termen als phusion, nu-phusion, future jazz en jazzy rare grooves gebruikt. Er werd aanvankelijk veel gesampeld van oude platen en weinig gebruik gemaakt van echte instrumenten, maar rond de milleniumwisseling zag je daar een verandering in komen. Nu jazzers maken steeds vaker gebruik van (akoestische) instrumenten naast elektronische beats, samples en soundscapes. Artiesten in het genre zijn onder meer St. Germain, Jazzanova, Trüby Trio, Thievery Corporation, Bugge Wesseltoft en Atjazz.

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Post-bop
Moderne jazz is soms moeilijk te categoriseren, omdat de jonge generatie muzikanten, die opgroeide met popmuziek, steeds meer uit verschillende vaatjes is gaan putten. Ze nemen elementen uit de free jazz, bebop en hard bop, maar meestal zijn ook popinvloeden hoorbaar. Voor een dergelijke ecclectische stijl wordt voor het gemak maar de aanduiding de term post-bop gebruikt. Post-boppers zijn onder meer de saxofonisten Branford Marsalis en Steve Coleman, de toetsenisten Brad Mehldau en Keith Jarrett en de bassist Gary Peacock. In Nederland zou je Eric Vloeimans, Benjamin Herman, Yuri Honing en Tony Overwater tot post-boppers kunnen rekenenen, ook al is bij hen duidelijk een eigen, meer Europese lijn in de muziek te horen.

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Scatten
Door te scatten kunnen vocalisten met hun stem improviseren als een instrument. Letterlijk vertaald betekent 'to scat': het zingen van betekenisloze woorden. De vocalisten gebruiken vaak eenlettergrepige klanken als 'dwee', 'da' 'ool', 'bop', 'bam'. Wie de uitvinder van scat is, is niet duidelijk. Wel is bekend dat Louis Armstrong degene is geweest die het onder de aandacht van het publiek bracht. Het verhaal gaat dat hij in 1926 bij de opnamen van Heebie Jeebies (audio) zijn tekstvel liet vallen en toen gedwongen werd te improviseren. Of het echt zo gegaan is, wordt vaak betwijfeld. Een van de beste scatters in de jazzgeschiedenis was Ella Fitzgerald. Scatten wordt tegenwoordig nog steeds als techniek toegepast, maar is een vak apart. Bekende scatters van nu zijn Rachelle Ferell, Al Jarreau en Bobby McFerrin.

Luister in music stream naar audiofragmenten:


Smooth jazz
Gladde, gepolijste jazz, die vooral in Amerika erg populair is en veel op de radio wordt gedraaid als muzak. Smooth jazz is - vanuit de jazz bekeken- gewoon nog een graadje erger dan crossover jazz. Het is melodieus, gelikt en kan gemakkelijk genegeerd worden. Niet alle smooth jazz is overigens kwaliteitsloos. Instrumentalisten die meer dan liftmuziek maken zijn onder andere Earl Klugh, Lee Ritenour, Larry Carlton, Kenny G. en Peter White.

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Soul-jazz
Soul-jazz komt voort uit bebop. Het is een vorm van jazz waarbij het accent ligt op ritme en een groovy bas en niet op het voor bebop kenmerkende basloopje. Soul-jazz kent invloeden uit de gospel en de blues en is ontstaan in de jaren vijftig. Veel pianisten, zoals Horace Silver, Les McCann, Groove Holmes en Ramsey Lewis speelden soul-jazz, maar ook had je orgelcombo's die razend populair waren. Bekende nummers in het genre zijn 'The In Crowd' van Ramsey Lewis (in Nederland in 1996 opnieuw op single uitgebracht) en 'Compared To What' van Les McCann en Eddie Harris.

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Standards
Standards zijn liedjes die als permanent onderdeel van het jazz- of poprepertoire worden gezien. Het merendeel is geschreven tussen 1915 en 1960, meestal voor shows en musicals. Kenmerkend is vooral hun flexibiteit, reden waarom ze steeds weer opnieuw, in een ander jasje, uitgevoerd worden. Bekende componisten van jazzstandards zijn onder anderen Irving Berlin ('Cheek to Cheek'), George Gershwin ('Fascinatin' Rhythm'), Hoagy Carmichael ('The Nearness of You'), Rodgers & Hart ('My Funny Valentine') en Cole Porter ('Love for Sale'). Vocalisten als Sarah Vaughan, Ella Ftizgerald, Frank Sinatra en Billie Holiday zongen veel standards. Maar ook tegenwoordig staan ze nog vaak op de playlist, onder meer bij Trijntje Oosterhuis, Laura Fygi, Norah Jones, Harry Connick, Jamie Cullum en Michael Bubblé.

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Stride
Typische stijl van pianospelen binnen de jazz waarbij de linkerhand continu percussief een basnoot speelt op de eerste en derde tel en een akkoord op de tweede en vierde tel. Met de rechterhand improviseert de pianist ondertussen melodieën en harmonieën. Stride was op z'n hoogtepunt in de jaren '20 tot '40. Pianisten die de stride-stijl hanteerden waren onder meer James P. Johnson, Duke Ellington en Count Basie.

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Swing
Deze stijl ontstond rond 1930 en was de meest populaire jazzstijl tot aan de jaren '50. Swing ontstond doordat muzikanten meer achtste noten gingen gebruiken en losser ritmisch speelden. Kenmerkend voor swing is verder dat er meer geschreven arrangementen zijn en individuele solo's, in tegenstelling tot de klassieke jazz (zie dixieland). Swing is dé dansmuziek tussen 1930 en 1950. Veel swing werd gespeeld door bands van 10 of meer muzikanten, reden waarom het als stijl ook wel synoniem wordt gezien met big band muziek. Bekende big bands waren die van Duke Ellington, Louis Armstrong, Jack Teagarden, Fletcher Henderson, Count Basie en Nat King Cole.
Swing is naast een stijl ook een kenmerk van de jazz. Voor de uitleg hiervan zie De principes van jazz

Luister in music stream naar audiofragmenten:

Syncopation
Syncope (=ineenslaan) wil zeggen dat het accent in de muziek verschuift en het natuurlijke ritme verandert. Zo kan een muzikant een accent gaan leggen op de vierde tel, in plaats van op de eerste, op een halve tel, of ergens een stilte laten vallen. Jazzmuzikanten maken veel gebruik van syncope. Syncopation komt in vrijwel alle muziekstijlen voor (ook in klassieke werken, zoals bijvoorbeeld van Schuman), maar wordt het meeste gebruikt door jazzmuzikanten. Zie ook: De principes van jazz.

Tekst: Rita Jager

stuur door print

31/12 Not in 2005
31/12 Hot & Not in 2005
31/12 Lintjes voor Britse popsterren en h...
31/12 De allermooiste popfoto's van 2005
31/12 Muziekstudente veinsde diefstal zel...
30/12 Jeffrey Lee Pierce: flamboyante cul...
30/12 Ad Visser laat lied van 1050 couple...
30/12 Adje & Theo komen met carnavals...
30/12 Planet Internet Download Top 50
30/12 Het muziekjaar 2005
29/12 De Top 100 van 2005
29/12 2005: Reclamehits, zomerhits, kinde...
29/12 De Single Top 100 van 2005
29/12 Alles over de nummer 1 single van 2005
29/12 De Top 100 2005 Statistieken





 Koop en verkoop op 



Omdat een loopbaan meer is dan werk alleen.


waar en wanneer je het wilt,bij welke provider je ook zit.


   
Ja, informeer mij over ADSL diensten op mijn adres