CKV2 Opdracht 5.3.H. DE DRIESTUIVERSOPERA

Bertolt Brecht  muziek Kurt Weill

Verdere benodigdheden: fragment NNT van de video Speelstijlen en acteren. Loek Zonneveld.

Speelstijlen en acteren. Theaterfragmenten op video of dvd. Geschikt voor CKV-1, CKV-2 en CKV-3 drama. Bestelformulier

Cultuur van het moderne

Invalshoek 3: Kunstenaar en opdrachtgever.


Opdracht 1: Lees les 5.3.7. Lees onderstaande tekst (afkomstig van internetsite NNT)

Opdracht 2: Bekijk het videofragment.

Opdracht 3: Maak dan onderstaande opdracht.


Het NNT brengt een uitbundige en groot gemonteerde versie van De driestuiversopera. Met zes cabaretiers, twee actrices, acht muzikanten en acht dansers ziet u een Brechtrevue pur sang.

De driestuiversopera is de geschiedenis van de sympathieke schurk Mackie Messer en zijn moeizame relatie met de wet en zijn drie vrouwen Polly, Lucy en Jenny. In deze opera voor dieven en bedelaars hoort u klassiekers als 'Zeerover-Jenny', 'Het kanonnenlied', 'De ballade van de sexuele horigheid', en de driestuiversfinale 'Eerst komt het vreten, dan de moraal'.
Bertolt Brecht en Kurt Weill waren in het Berlijn van de jaren dertig op slag wereldberoemd met deze wervelende Driestuiversopera.

Cabaretgroep De Ploeg speelt in zijn volle bezetting mee: Peter Heerschop, Joep van Deudekom, Viggo Waas, Han Römer, Titus Tiel-Groenestege en Genio de Groot. De eerste drie vormen daarnaast al meerdere jaren de succesvolle cabaretgroep NUHR (Niet Uit Het Raam). De afgelopen jaren trokken beide cabaretgroepen volle zalen met hun energieke, hilarische en zelfgeschreven theatervoorstellingen.
Deze bijzondere cast wordt aangevuld door de sterke actrices Carice van Houten (Gouden Kalf, Pisuisse-prijs) en Margôt Ros. Om De driestuiversopera zo oorspronkelijk mogelijk uit te voeren nodigt het NNT nog eens acht dansers en performers uit.

Regisseur Matthijs Rümke is artistiek leider van Artemis en regisseerde daarnaast o.a. de spectaculaire opening van de ArenA en Arjan Ederveens 'Revue'. Eigenzinnig en muzikaal als hij is, staat De driestuiversopera al jaren op zijn verlanglijstje.i.s.m. 't Bos Theaterproducties en Stichting Podium Kunstwerk

Spel Peter Heerschop, Joep van Deudekom, Viggo Waas, Han Römer, Titus Tiel Groenestege, Genio de Groot, Carice van Houten, Margôt Ros

Muziek Joop van Dijk, Arie van der Wulp, Marcel Andriessen, Hester Cnossen, Arjen Schalker, Pieter Loman, Joop van der Linden, Harm van Oss

Dans Maryline Jeanne Liabeuf, Bas van de Klundert, Jacqueline Amor, Daniëlle van de Ven, Richard Taylor, Nathalie Haneveld, Carolien Zimmerman, Iris Berger

Uit de pers:

de Volkskrant
Cabaretiers in de rol van acteur om zodoende Brechts legendarische vervreemding vorm te geven - het is dé vondst van deze productie en het mooie resultaat van het experiment waarmee Koos Terpstra, artistiek directeur van het NNT, vorig jaar al begon toen hij cabaretiers Becketts Wachten op Godot liet spelen

In deze zeer vrije bewerking van Brecht en Weill ligt de meligheid op de loer, en soms ontaarden alle grappen en grollen in een hogere vorm van schooltoneel. Maar de fantasie en het lef waarmee hier totaaltheater wordt gemaakt, wint het uiteindelijk en levert een letterlijk fantastische avond op.

NRC Handelsblad
De Driestuiversopera is vooral aantrekkelijk door de onvergetelijke liedjes van Kurt Weill: Mackie Messer (Mack the Knife), Zeerover Jenny, Het Kanonnenlied; wie ze niet meteen kan meeneuriën, kan dat na twintig seconden.

Trouw
Wat deze misdaadopera echter nog een stukje uittilt boven een van energie en humor bruisende revue is de Polly Peachum van Carice van Houten. Met een zangstem die schelheid en lieftalligheid samensmeedt zet zij het kersverse bruidje van Mackie neer met een mengeling van naïviteit en niet te betrappen leepheid, die dat hele misdadige milieu met kilometers slaat.
Je komt ogen en oren tekort en tegelijk straalt de voorstelling een soort rust uit. Dat is het gekke. En leuke.

1.- Cabaretiers in de rol van acteur om zodoende Brechts legendarische vervreemding vorm te geven. In het video-fragment zijn heel wat vervreemdingsaspecten te ontdekken.

Maak een opsomming van vervreemdingsaspecten, bekijk dan videofragment en geef aan, of je het in de getoonde scene een of meerdere keren terugvindt.

vervreemdingsaspecten voorbeelden uit fragment
 

 

Op blad A4 natekenen.

 

 
2.-
In deze zeer vrije bewerking van Brecht en Weill ligt de meligheid op de loer, en soms ontaarden alle grappen en grollen in een hogere vorm van schooltoneel. Maar de fantasie en het lef waarmee hier totaaltheater wordt gemaakt, wint het uiteindelijk en levert een letterlijk fantastische avond op.

Geef aan op welke wijze hier sprake is van "totaaltheater"

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................