Opdracht 5.4.C

CKV2 Cultuur van het moderne  Invalshoek 4: Kunst en Vermaak.

Edgar Varèse.

Bron/samenstelling: © Kees Zonneveld [k.zonneveld@chello.nl]  Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert (CSB) (Amsterdam)


1. Verschillende componisten hebben de muziek in de 20ste eeuw drastisch doen veranderen. Zij deden dit door de samenhang die er was tussen de muzikale aspecten (toonhoogte, toonduur, toonsterkte en toonkleur) diepgaand aan te tasten. Zodanig zelfs dat compleet nieuwe muziek ’talen’ ontstonden. Je kunt, enigszins vereenvoudigd, zeggen dat verschillende componisten bepaalde muzikale aspecten tot hoofdzaak,  zelfstandig of ‘autonoom’ maakten. Geef aan wie van de volgende componisten verantwoordelijk waren voor welke verzelfstandiging: (Pagina 5.4.10.)

Componisten:               Edgar Varèse, Igor Strawinsky, Claude Debussy en Arnold Schönberg. 

Muzikale specten:        Melodie , toonkleur, ritme, en  samenklank.

 

Componist:

Muzikaal aspect:

1. Edgar Varèse

 

2. Igor Strawinsky

 

3. Claude Debussy

 

4. Arnold Schönberg

 

           

2. Het eerste deel van Octandre van Edgar Varese heet: ‘très vif et nerveux’ (zeer levendig en nerveus). Beluister de fragmenten en geef aan hoe Varèse die titel in de muziek tot uitdrukking laat komen. Gebruik zonodig je analysemodel Muziek. (Pagina 5.4.10.)

Antwoord: __________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

3.  Octandre begint met een hobo die een melodie speelt, of probeert (?). Twee instrumenten komen erbij op de achtergrond, maar stoppen weer. (Doen ze het niet goed……?) Tenslotte ‘bemoeien’ de andere instrumenten zich ermee. Geef in eigen woorden weer hoe dat gebeurt. Je hoeft niet noodzakelijk termen te gebruiken uit het analysemodel muziek.  

(Pagina 5.4.10.)

Octandre, het begin (fragment 1).

Antwoord: __________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

4. Het vervolg, fragment 2, klinkt geheel anders. Vergelijk het met fragment 1 en benoem de veranderingen met betrekking tot de hieronder genoemde muzikale aspecten. Richt je antwoord op fragment 2. (Pagina 5.4.10.)

Octandre, het begin (fragment 2).

De samenklank: ______________________________________________________________

Het ritme: __________________________________________________________________

De klanksterkte: _____________________________________________________________

5. Wanneer je nog eens goed naar het begin van het tweede fragment luistert zou je kunnen zeggen dat Varèse heel even een ‘beat’ (een regelmatige maatsoort) gebruikt. Het is alsof je een groepje dronkaards een eindje ziet marcheren. Kun je beschrijven wat er met het groepje gebeurt na de eerste negen of tien passen? (Pagina 5.4.10.)

Antwoord: __________________________________________________________________

6. Het  slot van ‘très vif et nerveux’ (fragment 3) heeft kenmerken van zowel fragment 1 als fragment 2. Noem een overeenkomstig kenmerk voor elk fragment:  (Pagina 5.4.10.)

Octandre, het begin (fragment 3).

Overeenkomst met fragment 1: __________________________________________________

___________________________________________________________________________

Overeenkomst met fragment  2: _________________________________________________

_________________________________________________________________________