Prozodezhda (sportodezhda) (spetzodezhda) |
|
![]() ![]() |
Stepanova’s
meest uitgebreide uitleg over haar kledingontwerpen is te vinden in haar
baanbrekend artikel in LEF (1923) “De kleding van tegenwoordig” (Prozodezhda)
geillustreerd met haar ontwerpen voor sportkleding.
Het basisprincipe van sportkleding ontwerpen (sportodezhda) was het toevoegen van verschillende team-emblemen in grote en eenvoudige vormen in contrasterende kleurcombinaties. Varvara Stepanova (1894-1954) in een door haar ontworpen sportkleding. De foto is gemaakt door haar man, de kunstenaar Alexander Rodchenko. Rodchenko in door hem ontworpen werkkleding (1925)
|
Sportkleding ontworpen door Stepanova 1924 |
|
|
Stepanova
schreef, dat prozodezhda ontwerpen bestond uit het samenstellen van
basismodellen, die dan bewerkt en veranderd konden worden om te passen bij
een speciaal beroep. Zo werd kleding van een individueel ambachtelijk
product massaproductie.
“Individuele
details worden geintroduceerd door het gebruik van ander materiaal en de
detaillering van de snit, die afhankelijk is van het beroep: werker in een
drukkerij, op een stoomboot of in een gieterij”.
Stepanova
introduceerde verder: spetzodezhda (beschermende kleding): deze kleding
stelt speciale eisen en vraagt om een functionele aanpak. Volgens haar zou
dergelijke kleding gedragen kunnen worden door geneesheren, piloten,
arbeiders in een chemische fabriek, brandweermannen en leden van een
poolexpeditie. |
Met
andere woorden, in het ontwerpen van kleding voor speciale professionele
groepen nam Stepanova als uitgangspunt de werkomstandigheden van de
drager. Ze vond, dat de naden van de patronen, de bevestiging en de zakken
genoeg gelegenheid boden om de aard van elke beroepskleding uit te
drukken. Een analyse van de functionele eisen stelde haar in staat een
driedeling te maken:
Binnen
elk van deze groepen bood ze verschillende basismodellen die, als ze
gevarieerd zouden worden, in alle nodige wijzigingen zouden voorzien. Het
LEF artikel uit 1923 over kleding ontwerp is van belang omdat het een
functionele en constructieve benadering bepleit, maar ook omdat het een
aantal bijzondere observaties bevat omtrent het sociaal functioneren van
kleding. |
|
Stepanova
vond ook, dat de snit van een kledingstuk
en het ontwerp van het weefsel tegelijk moest worden ontworpen. Ze
schreef een artikel “Van kleding tot modellen en weefsels” ( in
Vechernaia Moskva 1929) om dit idee uit te leggen. Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven: 02/01/2010 update |