CKV-2  Protestlied/0/Inleiding

PO/Havo 4

Begin van de jaren '40 beginnen enkele Amerikaanse volkszangers nationale bekendheid te krijgen. Woody Guthrie en Pete Seegers zetten zich actief in voor de geëngageerde folksong = protestlied.
Vanaf 1963 krijgen de politieke songs van Phil Ochs, Tom Paxton en Bob Dylan vat op de jeugd.
In 1968 protesteert men tegen de oorlog in Vietnam en de rassenonlusten. Niet alleen in Amerika groeit het protest maar over de hele wereld komt het protest los en elk land heeft zijn protestzangers.

Engeland : Donovan treedt in de voetsporen van Bob Dylan en klaagt de oorlog en alle kwaad aan.
Duitsland : Franz Josef Degenhardt
Griekenland : De chansons van Mikis Theodorakis groeien uit tot een symbool van de Griekse oppositie.
Frankrijk : chansons over de mei-revolutie
Nederland : Armand en Boudewijn de Groot zijn de spreekbuis van de beatniks, hippies en de provo's. De protestliedjes van Boudewijn zijn beïnvloed door de flower-power uit Amerika. Denken wij maar aan : "Welterusten, meneer de president", "Testament", "De dagen zijn geteld". Boudewijn de Groot stoomt, door zijn Nederlandstalige teksten, Vlaanderen klaar voor de Angelsaksische invloeden.
Bij de jeugd groeit een links bewustzijn dat zich hoe langer hoe meer kant tegen de maatschappelijke wantoestanden. De folksong wordt het protestlied van de protesterende jeugd.

Bob Dylan en Donovan schreven protestliederen tegen de oorlog in Vietnam in de 20ste eeuw. De tachtigjarige oorlog was echter ook al aanleiding tot het ontstaan van politieke liederen, verzameld in het ‘Geuzenliedboek’ en ‘Gedenck-clanck’. 

Opdracht 1.- Lees en beluister de onderstaande protestliederen uit onze tijd. 

"Ik ben ziek en jij gaat dood" Brigitte Kaandorp
"Masters of War" Bob Dylan 

Beantwoord kort de volgende vraag: Waartegen richt het protest zich in dit lied?

Opdracht 2.- Maak een keuze uit het repertoire van Bob Dylan. Print een tekst uit en geef een korte inhoudsbeschrijving van het lied. Is het een protestlied? Waartegen richt het zich?

Opdracht 3.- Het protestlied in de 17de eeuw. 

Formuleer een hoofdvraag en 2 deelvragen.  De deelvragen moeten gaan over de wijze, waarop dit protest vorm kreeg. Hierbij geef je een of meer voorbeelden.

Links:

http://www.dbnl.org/tekst/wink002ontw02/wink002ontw02_029.htm

http://www.dbnl.nl/tekst/_geu001geuz01/

http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/geuzenliedboek/

http://www.bibliotheken.nl/kb/100hoogte/hh-nl/hh038-nl.html

http://www.muziekoorlogvrede.nl/links1.html

http://www.oranjebond.nl/wilhelart.html

 05/20/2003 last update