|
Muziek en de wereldtentoonstelling van 1889 |
||||
De wereldtentoonstelling van 1889 te Parijs had grote invloed op de westerse muziek. Debussy, die werd geinspireerd door de Javaanse dans en de gamelan muziek is hiervan wel het bekendste voorbeeld. Naast dit voorbeeld kon je ook kennismaken met een soort muzikaal theater uit Vietnam, Orientaalse dansen en muziek en dans uit Egypte. | |||||
Muziek was namelijk zo overheersend aanwezig op de expo van 1889, dat journalisten al spraken van ''een muzikale orgie''. Van het begin tot het einde van het bezoek aan de tentoonstelling waren de bezoekers ondergedompeld in muziek, waarbij de laatste nieuwigheden de opera's waren, die in de ''auditions théâtrales'' te beluisteren waren via een koptelefoon van de Société Générale du Téléphone. Behalve operamuziek kon je via deze ''théatrophone'' ook theaterstukken beluisteren. | |||||
Het paviljoen van de de Société Générale du Téléphone met de auditions théâtrales, waar via een koptelefoon muziek en toneelstukken konden worden beluisterd. |
|||||
Behalve de muziek van eigen
bodem, waarbij de nadruk lag op de nationale rijkdom van Frankrijk aan
muziek, waren er ook uitvoeringen door orkesten en koren uit Rusland, de
USA, Finland, Noorwegen, Belgie en Spanje. De opera Esclarmonde
van Massenet werd hier voor het eerst opgevoerd. En op 11 september 1889
werd in de grootst beschikbare ruimte ter gelegenheid van het 100 jarig
bestaan van de revolutie, Augusta Holmès Ode triomphale en l'honneur du centenaire de la
révolution de 1789 opgevoerd.
De bezoekers kregen enerzijds de ongewone klanken van muziek uit verre landen, Java of bijvoorbeeld Roemenie te horen en aan de andere kant was deze wereldtentoonstelling de start van de muziektechnologie in de vorm van Edisons gramophone en de eerder genoemde ''théatrophone''. |
|||||
|