|
Dit is Duitse architectuur, waar de Italiaan geen enkele de zijne kan noemen, en de Fransman nog minder
|
Een van de belangrijkste voorvechters voor een nationale cultuur in Duitsland was Johann Wolfgang von Goethe - dezelfde die de Duitse jeugd al eerder tot tranen had bewogen met zijn lijdende jonge Werther. In 1772 schreef hij een kort essay, Von Deutscher Baukunst, waarin hij een hartstochtelijk pleidooi hield voor de gotiek - met de Dom van Straatsburg (zie foto's) als directe bron van inspiratie. Al lezend wordt duidelijk dat het Goethe niet alleen ging om een herwaardering van een onderschatte bouwstijl. Von Deutscher Baukunst is een polemisch geschrift, tegen alles wat Frans was, en voor alles wat van toen af aan Duits moest heten: de gotiek als oer-Duitse kunst werd in stelling gebracht tegen het naar Goethes mening overschattte classicisme. 'Dit is Duitse architectuur', schrijft Goethe - even enthousiast als ongehinderd door het feit dat de gotiek toch echt een Franse uitvinding is -'dit is de onze, waar de Italiaan geen enkele [stijl] de zijne kan noemen, en de Fransman nog minder.' | |
|
En waar Voltaire een kleine tien jaar eerder nog pleitte voor 'abandonner cette maladie de l'esprit au régirne de la raison', tovert de jonge enthousiaste Goethe nu een nieuwe, verzwaarde en genationaliseerde variant van de 'esprit' uit zijn mouw: de Duitse Geist. Goethe had dat van de filosoof J.G. Herder, die hij, net als de Dom, in Straatsburg had ontmoet. Herder was al enige tijd bezig met het onderzoeken en herleiden van de oer-Duitse cultuur in het oer-Duitse landschap. Een kathedraal is als een boom, een natuur-verschijnsel. ook daarom vond voor Goethe, in het voetspoor van Herder, het Duitse genie zijn meest karakteristieke neerslag in de gotiek. |
Korte tijd later viel Goethe van zijn geloof, en verloor hij zijn belangstelling voor het bekrompen Deutschtum; maar de geest was uit de fles. Overal in Duitsland begonnen jonge schrijvers, dichters, schilders en componisten te werken aan een echt Duitse kunst, met het sublieme landschap als tegenwicht tegen de mooie Apollo van Belvédère, de levende natuur als tegenwicht tegen het mechanische wereldbeeld, en de ongebreidelde Empfindsamkeit tegenover de beheerste sprezzatura. De Sturm und Drangbeweging was geboren, en Herders tovenaarsleerling, die er eigenlijk niet zoveel meer mee te maken wilde hebben, was haar vader. | |
Leesfragment: 'Von Deutscher Baukunst' 1772 | |
Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron Leesfragment uit: De oorsprong van de moderne Architectuur. Nijmegen 1990 Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 02/02/2010 last update |