|
Decadente Romeinen |
De uitvinding van fotografie maakte veel functies van de schilderkunst overbodig. Veel portrettisten waren in de 19de eeuw schilder en fotograaf tegelijk. Verrassend veel schilders werkten naar foto's, een feit dat zij meestal probeerden te verbergen of waarmee zij tenminste niet te koop liepen. Het zeer grote, kleurrijk geschilderde spektakelstuk van de 19de eeuw ontstond wellicht uit de drang iets te maken wat de fotograaf (nog) niet kon. Bekijk het schilderij van de Franse schilder Thomas Couture (Decadente Romeinen 1847) hierboven. De afmetingen zijn 472 x 772! Hoe meer de fotograaf wel kon, des te meer zien we bij de vervaardigers van het ezelschilderij 'niet-natuurgetrouwe' stijlen en genres ontstaan. In onze eeuw worden die zelfs dominerend. De l'art pour l'art theorie doet zijn intrede. |
Louvre: Venus van Milo |
Toen de industriële
bourgeoisie in de 19de eeuw de staatsmacht in handen kreeg traden er wijzigingen op in
het maken en vertonen van afbeeldingen:
|
|
Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron Over de functie van kunst en musea. Museumjournaal 17-4-1972 A Blankert, Carry van Lakervelt. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 02/02/2010 last update |