ENGELSE HERVORMINGSPLANNEN |
|
Vanaf 1835 ontplooide de Engelse regering initiatieven om 'the knowledge of the arts and of the principles of design' te ontwikkelen onder de bevolking en ambachtslieden. Hoewel in de aanbevelingen van een in dat jaar speciaal aangesteld Committee on Arts and Manufactures het plan werd ontvouwd om voor publiek toegankelijke collecties van voorwerpen te openen, bleef het in eerste instantie bij het oprichten van kunstnijverheidstekenscholen, zoals de Government School of Design in Londen in 1837 en later scholen in de provincies. Aan de belangrijkste scholen was een voorbeeldencollectie en een kunstbibliotheek verbonden. De voorbeelden van de Londense Government School of Design bestonden voornamelijk uit gipsmodellen en geschilderde kopieën van kunstwerken op ornamenteel gebied, maar ook uit recentelijk vervaardigde producten van toegepaste kunst, die men bijvoorbeeld in Parijs kocht op de daar sinds 1798 gehouden nationale nijverheidstentoonstellingen. | |
Een kritisch onderzoek in 1849 naar dit
kunstnijverheidsonderwijs en de scherpe kritieken op de
kunstnijverheidsproducten naar aanleiding van de wereldtentoonstelling in
1851 waren in Londen aanleiding tot een herziening van de bestaande kunstnijverheidsorganisaties.
Intensief gesteund van koninklijke zijde door prins Albert, konden de al eerder geventileerde hervormingsplannen in 1851 en 1852 dank zij het enorme financiële succes van de tentoonstelling in het Crystal Palace doorgevoerd worden. |
|
Henry Cole | |
De meest inspirerende persoon achter deze
hervormingsbeweging was Henry Cole, een van de organisatoren van de
wereldtentoonstelling. Cole was een veelzijdig mens; afgezien van de
talloze openbare functies die hij bekleedde, publiceerde hij over kunst en
verantwoorde vormgeving. Hij ontwierp zelf een theeservies, dat,
vervaardigd door de porselein- en keramiekfabriek van H. Minton, in 1846
van de Society of Arts een prijs kreeg. Cole omringde zich met een groep
van schrijvers, kunstenaars en architecten, die als hijzelf zeer kritisch
de esthetische kwaliteit van kunstnijverheidsproducten volgden. De
bekendsten onder hen, zoals Owen Jones, Richard Redgrave, Ralph Wornum en
Gottfried
Semper, publiceerden invloedrijke werken op dit
gebied. Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 02-02-2010 |