'Feesten van de vooruitgang' 'Bedevaarten naar de afgod van de koopwaar' De wereld op een presenteerblad Enkele zakenlieden namen voor de Parijse wereldtentoonstelling in 1889 zelf het initiatief, met als resultaat een Nederlandse inzending die 'overal een beetje aanwezig was', met Van Houten cacao, Heineken bier, Hollandse wafels en de bijzonder populaire Javaanse kampong. |
De architect C.B. Posthumus Meyjes had een facade ontworpen in neo-renaissance stijl. Algehele deftigheid was duidelijk meer zijn oogmerk geweest dan het maken van iets karakteristiek Nederlands. Facade van de Nederlandse afdeling op de wereldtentoonstelling Architect C. B. Posthumus Meyjes |
Tussen 1851, het jaar van het Crystal Palace in Londen, en 1900 zijn er tien wereldtentoonstellingen van betekenis geweest. Er was maar een handjevol Europese steden groot genoeg om onderdak te bieden aan zulke massale, festivalachtige evenementen, die duizenden tentoonstellers en honderdduizenden, zelfs miljoenen bezoekers trokken. Londen, Parijs en Wenen viel de eer te beurt. In de Verenigde Staten kwamen door Philadelphia en Chicago bij. |
Vóór 1851 waren in verschillende landen, waaronder Nederland, al kleinere tentoonstellingen op nijverheidsgebied georganiseerd. Vooral Frankrijk had sinds 1798 - het jaar waarin de gilden werden afgeschaft- een traditie van nijverheidstentoonstellingen opgebouwd: 'Fétes nationales vouées au génie et aux produits du travail'. Een ideëel, nationalistisch tintje was aan die tentoonstellingen niet vreemd. Maar de echte wereldtentoonstellingen onderscheidden zich van deze voorlopers niet alleen doordat zij internationaal waren, maar ook door hun filosofische, en in toenemende mate educatieve en politieke karakter. Hier was de representatie het allesoverheersende idee. Het vuur voor de wereldtentoonstellingsbeweging was afkomstig uit verlicht-liberale hoek. Zo had je de Engelse Society of Arts, voluit de Society for the Encouragement Arts, Manufactures and Commerce, en de Nederlandse Maatschappij ter bevordering van Nijverheid, allebei opgericht in de tweede helft van de 18de eeuw. Met prijsvragen, lezingen en brochures bevorderden zij de Vooruitgang. Ook tentoonstellingen werden al gauw gezien als een instrument bij uitstek hiervoor. Prins Albert van Engeland,sinds 1843 erevoorzitter van de society of Arts, moet het idee hebben gehad de reeds geplande nijverheidstentoonstelling van 1851 in Londen een internationaal karakter te geven Albert was een man met visie, een idealistische prins gemaal zoals Duitsland er meer zou opleveren. Was het idee echt van hem? Hoe dan ook: de tijd, het economische klimaat, niet in de laatste plaats Engeland waren rijp voor zo'n vreedzame strijd tussen de naties. |
'Feesten van de vooruitgang', 'Bedevaarten naar de afgod van de koopwaar', hebben latere schrijvers de wereldtentoonstellingen genoemd. Voor ons is de sensatie die ze veroorzaakten niet meer goed voor te stellen. De gigantische gebouwen van glas en ijzer, voor het eerst naakt getoond, de ongekende mensenmassa's uit alle windstreken, de buitenissige voorwerpen en stampende machines was allemaal even ongehoord en inspireerden velen tot grenzeloos optimisme - en sommigen tot het diepste cultuurpessimisme. |
Interieur van de Nederlandse afdeling De kunst van het effectief tentoonstellen stond nog in de kinderschoenen. Men zocht zijn toevlucht veelal in deftige draperieën of spectaculair hoog opgetaste piramides. |
Parijs kon bij Londen niet achterblijven. Vier jaar later vond de eerste Parijse wereldtentoonstelling plaats, en vanaf dat moment ging het vaandel van de tentoonstellingsbeweging over in Franse handen, om daar zeker een halve eeuw te blijven. Vijf van de tien wereldtentoonstellingen die de eeuw nog zag vonden hier plaats. Die van 1889 wordt door veel historici als een hoogtepunt beschouwd. Zij duurde van 6 mei tot 6 november en trok volgens officiële cijfers rond de 32 miljoen bezoekers. |
Om wat orde te brengen in de chaos van interpretatie mogelijkheden zou men de betekenis van de wereldtentoonstellingen in vijven kunnen opsplitsen.
Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven 02/02/2010 CKV-2 |