Negentiende eeuw: cultuur

‘What if you slept, and what if in your sleep, you dreamed? And what if, in your dream, you went to heaven and there plucked a strange and beautiful flower? And what if, when you awoke, you had a flower in your hand,

Ah, what then?’

Arnold Böcklin (1827 - 1901):Het dodeneiland 1883

De Romantiek verwierp het mechanistische universum en de exclusieve nadruk op de rede van de Verlichting. De romantici stonden dichter bij de Renaissance met hun geloof in een kosmisch bewustzijn of een goddelijk ‘ik’ in de natuur. ‘Wereldgeest’ en ‘wereldziel’ waren geliefde uitdrukkingen, omdat men dacht dat de mens het hele universum in zich droeg en zijn geheimen kon ontrafelen door de blik naar binnen te richten. Het individu werd aangemoedigd het leven uit te drukken en te interpreteren. Kunstzinnige creativiteit en het artistieke genie werden verheerlijkt.

Beethoven was zo’n genie. Zijn muziek was een middel tot romantische zelfexpressie en in meesterwerken zoals de Mondschein Sonate of de Vijfde Symfonie onthulde hij zijn eigen gevoelens en verlangens.  

Beethoven Eroica (MP-3)

Berlioz Symphonie Fantastique (MP-3)

Ook het weelderige schouwspel van de opera sprak de negentiende-eeuwse smaak aan. Rossini, Bellini, Donizetti en Verdi gebruikten het om romantische en soms ook nationalistische gevoelens uit te drukken in opera’s als La Cenerentola, Norma, Lucia di Lammermoor en Otello.  

Verdi: Nabucco Slavenkoor  (MP-3)

De gebroeders Grimm zochten de romantische geest in de volkscultuur. Ze verzamelden volksliederen en sprookjes zoals Hans en Grietje of Repelsteeltje, geliefd bij kinderen over de hele wereld. Andere geleerden, zoals Asbjřrnsen en Moe in Noorwegen, verzamelden volksverhalen uit eigen land, en het sprookje werd een favoriete literaire vorm. Eén van de bekendste vertegenwoordigers was E.T.A. Hoffmann in Duitsland.  

In de woorden van Coleridge: ‘What if you slept, and what if in your sleep, you dreamed? And what if, in your dream, you went to heaven and there plucked a strange and beautiful flower? And what if, when you awoke, you had a flower in your hand, Ah, what then?’

Het sprookje gaf de schrijver de vrije teugel voor zijn ‘wereldvormende fantasie’, waarin hij de grens tussen droom en werkelijkheid kon verdoezelen. Romantische schrijvers in Engeland waren onder meer de dichters Wordsworth, Coleridge, Byron en Shelley, die allen een verlangen naar iets vers en onbereikbaars uitdrukten.  

De schone slaapster (The sleeping Beauty) is bijvoorbeeld een dankbaar onderwerp voor de schilderkunst en het ballet. The Sleeping Beauty is een van de meest veeleisende en omvangrijke producties van het klassieke balletrepertoire. Het ballet werd gemaakt aan het einde van de negentiende eeuw door de choreograaf Marius Petipa, de componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski en de decor- en kostuumontwerper Ivan Alexandrovitsj Vsevolosjki. Het is een van de beroemdste negentiende eeuwse sprookjesballetten.

videofragment Sleeping Beauty (Pas-de-deux)

 

Het verhaal van The Sleeping Beauty

Een jonge prinses, die bij haar geboorte alles meekrijgt dat een mensenkind zich maar wensen kan, wordt op haar 16e verjaardag voor haar nieuwsgierigheid gestraft met honderd jaar slapen. Alleen een kus van een prins kan haar uit die slaap wekken. Haar slaapplaats wordt geheel overwoekerd door rozenstruiken en daarmee onvindbaar. Gelukkig komt die prins bijtijds opdagen en is hij doortastend genoeg om zich niet te laten weerhouden door de doornstruiken. De jonge prinses wordt met de vereiste kus uit de betovering bevrijd en trouwt natuurlijk met haar redder. De oorspronkelijke choreografie van De schone slaapster werd in 1890 gemaakt door Marius Petipa, die het sprookje van de Franse schrijver Charles Perrault als uitgangspunt nam. 

Videofragment: Sleeping Beauty ballet- opéra de Paris

 

De Duitse schilders van de Romantiek, met name Friedrich, werden geďnspireerd door een visie van de natuur als een uitdrukking van het goddelijke. Franse romantici zoals Delacroix reageerden tegen de ingetogen klassieke stijl met schilderijen vol energie en kleur. In Engeland schilderden Constable en Turner atmosferische landschappen die de natuurkrachten tot uitdrukking brachten.  

De bouwkunst in deze eeuw leende elementen van talrijke historische stijlen, maar vooral van het klassieke Griekenland en Rome. Bouwmeesters keken terug naar het Parthenon, Romeinse tempels en triomfbogen. De cultus rond Napoleon werd vooral geassocieerd met de herleving van Romeinse keizerlijke kunst.

Langzamerhand ontstond er echter een stijl die het industriële tijdperk tot uitdrukking bracht. Het Londense Crystal Palace, ontworpen door Paxton voor de wereldtentoonstelling in 1851, was een bouwkundige triomf, evenals de Eiffeltoren van Parijs (1889).

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven

02/02/2010 update