Fantasie en verbeeldingskracht

Aan fantasie en verbeeldingskracht werd grote waarde gehecht. In de kunst en literatuur ging het om de fantasie en verbeeldingskracht in plaats van de werkelijkheid. 

Zo werd kunst en literatuur tot ontspanning

Er ontstond een breuk tussen het geestelijk goede en ware aan de ene kant, en het gedrag (het ethische) aan de andere kant. In de Middeleeuwen werden die twee als een eenheid beschouwd. Nu was er een scheiding ontstaan tussen de cultuur en het maatschappelijk leven. De Romantiek wilde een verloren cultuur eenvoudig herhalen en tot nieuw leven wekken. De Romantiek zoekt steeds naar herinneringen en gelijkenissen in de geschiedenis. Ze haalt haar sterkste stimulans uit idealen, waarvan zij gelooft dat ze al in het verleden verwezenlijkt zijn geweest. Het gaat om de herbelevenis, niet alleen om het voorbeeld. 

 

Het is het bijzondere van dit schilderij van Füssli dat het gevoel de overhand heeft gekregen in deze toch wel angstaanjagende verschijningen, die alleen in de droom en de fantasie kunnen bestaan. Füssii is een liefhebber van Engelse schrijvers, zoals Shakespeare, geweest. Hij heeft zich meermalen door hun boeken laten inspireren, terwijl de toentertijd geliefde klassieke verhalen hem weinig konden boeien.

 

De kunsten stonden in een isolement, en werden om dat isolement door buitenstaanders gewaardeerd. De afzondering van de geestelijke elite werd verheerlijkt: de eenzame kunstenaar. Door de eenzaamheid vluchtte hij in de fantasie. Daarin werd het eigen gevoel gevolgd en de hartstocht en droefenis gekoesterd. Dit werd in de kunst tot uitdrukking gebracht. Hierdoor werden de kijkers, luisteraars en lezers ook van de realiteit weggelokt.

Men richtte zich op onbekende gebieden van de menselijke geest: het bovennatuurlijke en het onderbewuste. 

Van de werkelijkheid richtte men zich op onontdekte gebieden zoals de koloniën, het oude Egypte, de loop van de Nijl e.d. Het oneindige, het verre, de vrijheid.

De kunstwerken zijn afkomstig van: (van beneden naar boven) Wright Barker, Alma Tadema, Jean-Léon Gérome, John Collier, Alma Tadema en Alexandre Cabanel. Het onderwerp is duidelijk het verleden en dan hier in het bijzonder Egypte in de tijd van de farao's en de Romeinen.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven

02-02-2010