De kathedraal van de 19de eeuw: het spoorwegstation

Spoorwegen en stations zijn bij uitstek het symbool van de wil tot vooruitgang en de industriële expansiedrift die heel Europa in het midden van de 19de eeuw in zijn greep had en die het gezicht van de grote steden blijvend zou veranderen. De eerste spoorlijnen in Frankrijk - het is 1843 als de eerste stoomtreinen rijden - verbinden Parijs met Rouen en met Orléans. Maar al is dit eerste begin nog erg bescheiden, toch is er meteen die grenzeloze verwachting van de groei van de mobiliteit, de uitbreiding van handel en industrie - en als gevolg daarvan meer welvaart voor iedereen.

Parijs: Gare du Nord 1861-65

'Men kan de ijver en de vurigheid waarmee de beschaafde naties hun spoorwegen aanleggen, vergelijken met wat enkele honderden jaren geleden bij de bouw der kerken gebeurde', schrijft keizerlijk adviseur en staatseconoom Michael Chevalier al in 1852.

 

Gare du Nord nu

Keizer Napoleon III is uitgesproken vooruitgangsgezind en bevordert (en gebruikt zelf) deze veelbelovende machine, die dampend en rumoerig stad en land in een ongekend tempo met elkaar verbindt: al gauw voeren spoorrails vanuit Parijs stervormig in alle richtingen door heel Frankrijk. In hetzelfde tempo verrijzen overal spoorwegstations.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven

05/22/2007 update