De belangrijkste kenmerken van de Romantiek
  • een grotere aandacht voor gevoelens : melancholie, sentiment, afschuw  
  • de (her) ontdekking van de natuur en het idee dat de natuur een zelfstandig wezen is (een organisme met een eigen leven),  
  • geen dichterlijke beperking, spontane emotie als drijfveer van de kunst, grote waarde die wordt gehecht aan de fantasie en de verbeeldingskracht  
  • het zich richten op onbekende gebieden van de menselijke geest: het bovennatuurlijke en het onderbewuste en van de werkelijkheid, onontdekte gebieden  
1. Een grotere aandacht voor gevoelens is kenmerkend. Een gevoelig en teder gemoed wordt hoger aangeslagen dan het gezond verstand.  
2. De ontdekking van de natuurlijke buitenwereld. Men begint oog te krijgen voor het kunstmatige van de stadscultuur en men begint de waarde in te zien van de onbedorven natuur en primitieve beschavingen.  
3.  Het idee dat de natuur een zelfstandig wezen is. De ontdekking van de waarde van de onbedorven natuur zorgde er ook voor dat men anders naar die natuur ging kijken. Als men de stad kunstmatig vond, dan was dat een les om de natuur niet meer als een object te zien, als iets dat de mens kon kneden, vervormen, regelen en beheersen, maar als een zelfstandig organisme. De natuur was een organisme, net als de mens. De mens en de natuur werden gelijkgeschakeld. Natuurbeschrijvingen werden verbonden met menselijke emoties en werden gebruikt om de gevoelens van de auteur mee te beschrijven.  
4.  Spontane emotie als drijfveer van de kunst. Men wilde een totale vrijheid van de artistieke expressie. De kunstenaar werd beschouwd als een goddelijk geïnspireerd genie, die door zijn onbeperkte verbeeldingskracht zijn persoonlijke gevoelens kon omzetten in kunst.  

De gevoelens worden in de Romantiek heel persoonlijk uitgedrukt. Dit is een gevolg van het centraal stellen van het ik:

  • de persoonlijke waarneming

  • de creatieve verbeelding gaat samen met een intense beleving van de innerlijke ervaring.

De intense ervaring is niet het doel van de poëzie, maar een middel. De beschrijving wordt intenser en ook de betekenis ervan. Waar het om gaat is het uitdrukken van "the depth and not the tumult of the soul".  

Jean-Jacques Rousseau werd aan de Zwitserse meren en in de valleien van de Alpen voor het eerst zo door de natuur geabsorbeerd dat dit voor hem een soort mystieke ervaring werd. Meer mensen in die tijd werden er op een aangename manier door getroffen. In 1765 was Rousseau op een eiland in de Biedersee en had daar een intense ervaring. Men kon bijna zeggen dat dit een revolutie in het menselijk gevoel veroorzaakte. Terwijl hij naar de golven luisterde, vertelt hij ons, voelde hij zich een worden met de natuur en hij verloor het bewustzijn van zijn zelfstandige ik, met al zijn pijnlijke herinneringen uit het verleden en zijn angsten voor de toekomst. Hij verloor alles, behalve het gevoel dat hij bestond.

 Rousseau' geloof in de schoonheid en onschuld van de natuur werd via planten en bloemen op  de mens geprojecteerd. Hij geloofde dat de mens van nature virtuoos was.

Ofschoon deze natuuraanbidding zijn gevaren had, waren de profeten van deze nieuwe religie ernstige en zelfs vrome lieden, die trachtten te bewijzen dat hun godin achtenswaardig en zelfs moreel was. Zij bereikten deze merkwaardige intellectuele stelling door natuur en waarheid samen te voegen. Een van de grootste beoefenaars hiervan was Goethe. Het woord "natuur" komt in zijn werk zeer veel voor. Er is een verschil tussen Goethe's en Rousseau's Natuur. Goethe bedoelde met natuur niet hoe de dingen er uit zien, maar hoe zij werken: als organisme, als iets dat volgens bepaalde wetten werkt.

Men observeerde nauwkeurig planten, rotsen, wolken en bergen om te kunnen bewijzen dat de natuur volgens wetten werkt. Schilders gingen studies maken van wolken om ze te classificeren. Het bleek dat wolken niet aan wetten waren gebonden.  

Constable

Voor de schilder Constable waren wolken het belangrijkste motief van sentiment geworden. Voor de schilder Turner hadden ze een symbolische betekenis. In zijn werk werden bloedrode wolken symbolen van verwoesting en vernietiging.

Waar het Constable en alle andere Romantici om te doen was, is de directheid in het beleven der dingen en het vastleggen van die belevenis. Wat dit op het geestelijk vlak betekent, is niet meer of minder dan het centraal stellen van het persoonlijk doordringen in, en het persoonlijk reageren op, al wat tot dan toe was voorgesteld als algemene wetmatigheid in heden en verleden, individu en gemeenschap, mens en natuur -en daarbij constant en uitsluitend was voorgesteld d.m.v. zaken uit de Klassieke Oudheid.

Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

02-02-2010 last update