CKV-2/opdracht 4.5.C

Samenwerking met ingenieurs: ijzer en glas constructies

Opdracht 1: Lees les 5.4.1 en bekijk ook http://www.tour-eiffel.fr/

Opdracht 2: Lees onderstaande tekst.

In de negentiende eeuw springen twee facetten van de architectuur in het oog. Aan de ene kant is er de romantische belangstelling voor het verleden die zich uit in het Neo-classicisme en andere neostijlen. Deze architectuur wordt uitgevoerd door de architect die is opgeleid aan de academie. Aan de andere kant zijn door het industriële tijdperk nieuwe typen gebouwen nodig, zoals fabrieken, warenhuizen en spoorwegstations. Dit soort architectuur stelt nieuwe functionele eisen, die vaak niet meer kunnen worden uitgevoerd door de traditioneel opgeleide architect. Hiervoor is een nieuwe opleiding in het leven geroepen, de Ecole Polytechnique, een school voor ingenieurs. Deze ingenieurs, opgeleid met de kennis van nieuwe materialen en constructiemogelijkheden, ontwerpen deze nieuwe typen bouwwerken. Zij hebben geen romantische historische belangstelling meer, maar willen de architectuur zo rationeel mogelijk benaderen.

De Ecole des Beaux Arts

Tot dan toe volgen architecten alleen de opleiding op de Ecole des Beaux Arts. Architecten als Labrouste en Eiffel waren de eersten die beide opleidingen combineerden. Zoals je weet, is Gustave Eiffel de ontwerper van de Eiffeltoren. 

Detail opname Eiffeltoren.

Kritiek op de Eiffeltoren

En toch lijkt zijn toren op een fabrieksschoorsteen in aanbouw, op een staketsel dat wacht op invulling met natuursteen of bakstenen. je kunt je niet voorstellen dat dit hekwerk voltooid is, dat deze solitaire zetpil vol gaten zo zal blijven.

In die indruk van bouwsteigers, dat half-af-zijn van een bouwwerk dat nu voltooid is, manifesteert zich een absoluut gebrek aan gevoel voor kunst. Wat bovendien te denken van de ijzerslager die zijn werk laat volsmeren met barbedienne-brons, dat het als het ware in koude vleesjus dompelt. - Het is echt de kleur van kalfsvlees in restaurants; het is de gelei waaronder, bijvoorbeeld op de eerste verdieping van de toren, de weerzinwekkende kleur van het gele vet doorschemert. De Eiffeltoren is werkelijk van een onthutsende lelijkheid en enorm is zij ook niet! - Van beneden gezien lijkt zij niet de hoogte te bereiken die ons wordt voorgespiegeld. 

De romanschrijver JK Huysmans in zijn essay "Le fer"

 

Opdracht 3: Geef duidelijk aan, waarop de kritiek van de schrijver Huysmans zich toespitst.

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

Interview Le Temps 

In an interview in the newspaper Le Temps of February 14 1887, Eiffel gave a reply to the artists' protest, summing up his artistic doctrine. 

For my part I believe that the Tower will possess its own beauty.

Are we to believe that because one is an engineer, one is not preoccupied by beauty in one's constructions, or that one does not seek to create elegance as well as solidity and durability ? Is it not true that the very conditions which give strength also conform to the hidden rules of harmony ? (...) 

Now to what phenomenon did I have to give primary concern in designing the Tower ? 

It was wind resistance. Well then ! I hold that the curvature of the monument's four outer edges, which is as mathematical calculation dictated it should be (...) will give a great impression of strength and beauty, for it will reveal to the eyes of the observer the boldness of the design as a whole. 

Opdracht 4: Uit dit interview fragment van Eiffel kun je opmaken, dat hij eigenlijk reageert op de kritiek, die hij te verwerken kreeg na de voltooiing van de Eiffeltoren. Geef deze weer met je eigen woorden.

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

Opdracht 5: Hoe verdedigt Eiffel zich?

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

A Caricature of Gustave Eiffel

Opdracht 6: Verklaar deze spotprent 

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

einde