CKV-2

Romantiek en Realisme in de 19e eeuw.

Vragen en opdrachten.

Samenstelling: © Kees Zonneveld [k.zonneveld@chello.nl]  Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert (CSB) (Amsterdam)

Inleiding

1. In  paragraaf 4.1.1. over de grote technische vooruitgang   in de 19e eeuw worden een aantal uitvindingen genoemd die een diepe uitwerking hadden op de mensheid. Noem er vijf en beschrijf die uitwerking.

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

2. In een steeds materialistischer wereld wordt de 19e eeuwse economie kort samengevat. Geef een viertal kenmerken van die economie. (4.1.1.)

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

3. De Romantiek, ook wel Europa’s laatste grote culturele tijdperk genoemd, werd gekenmerkt door een grote belangstelling voor gevoelens, fantasie en een intens bewustzijn van de natuur. Lees ‘de Romantiek’ en zoek bij deze drie voorkeuren enige kunstenaars. Over welke kunstvorm gaat het daarbij? Licht kort toe. (4.1.1.)

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

4. Diepe gevoelens,de natuur als een zelfstandig wezen, spontane emotie, fantasie, het bovennatuurlijke en het onderbewuste zijn kernwoorden in de Romantiek Lees daarover   (paragraaf 4.1.2.) en lees de toelichting direct daar onder. Punten 1, 2, 3 en 4.

·        Verdeel je groep in vieren.

·        Verdeel de verschillende kenmerken.

·        Beschouw jezelf als ‘romanticus’ en verzin zelf een korte kunstuiting die een kenmerk kan verduidelijken. Een gedichtje, een verhaaltje, een tekening, een korte scène.

·        Presenteer aan elkaar.

·        Bespreek of de resultaten echt ‘romantisch’ genoemd kunnen worden.

·        Vul op het antwoordenblad op de juiste plaats in wat is opgevoerd en

·        Geef je oordeel over het ‘romantisch gehalte’ ervan: (‘goed/matig’).

 

Voorbeelden: 

 

Verhaaltje/Scène:  Jouw overdreven reactie op iemand die zijn haar anders heeft zitten. Schetsje: Een volwassen vrouwengezicht met veel te grote (kinder)ogen.

 

5. Jean-Jacques Rousseau,  Constable, Turner en andere romantici ging het om de directheid in het beleven der dingen en het vastleggen daarvan. Tot dan toe werd verondersteld dat het beleven op algemene wetmatigheden berustte. Grote voorbeeld: de Klassieke Oudheid.

Als in jou ook een romanticus zou schuilen, wat is dan voor jou een ervaring geweest die lijkt op de ervaring van Jean-Jacques Rousseau in Zwitsersland? (4.1.2. tweede gedeelte). Indien je je niets herinnert dan verzin je zo’n soort ervaring. 

 

................................................................................................................................................................

 

................................................................................................................................................................

 

................................................................................................................................................................

 

................................................................................................................................................................

 

................................................................................................................................................................

 

................................................................................................................................................................

 

................................................................................................................................................................

 

................................................................................................................................................................

6. In ‘de grondslagen van de kunst’ wordt gesproken over talrijke conflicten in de 19e eeuw. Waardoor ontstonden die (a), wie  waren belangrijke politieke leiders (b), wat wilden ze,  en in hoeverre deden kunstenaars mee met die conflicten (c) ? (4.1.4).

a. Conflicten en oorzaken: 

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

b. Belangrijke politieke leiders en hun bedoelingen. 

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

c. De kunstenaars:

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

7. In paragraaf 4.1.3. worden enige algemeenheden over de muziek in de Romantiek genoemd. Lees de vragen, vervolgens de pagina. Antwoord kort.

·        Muziek in de Romantiek werd niet meer gedomineerd door de vorst of de kerk. Muziek was niet meer voor dagelijks gebruik. Waardoor en door wie werd de kwaliteit van de muziek dan wel bepaald?

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

·        De muziekopleiding gebeurde niet meer aan de kerkscholen. Waar werd je dan wel tot musicus opgeleid?

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

·        De vorst gaf niet langer opdracht aan zijn eigen componist (productie) om er vervolgens uitsluitend zelf naar te luisteren (consumptie). Productie en consumptie werden gescheiden. Wat betekende dit in de praktijk?

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

·        Tijdens de concerten werden vooral symfonieën gespeeld en soloconcerten (viool/piano). De orkesten die deze symfonieën en soloconcerten speelden veranderden ten opzichte van de orkesten in de klassieke periode. Waarin precies? Noem drie aspecten

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

8. Vat samen wat je gelezen hebt over :

·        Virtuositeit (heel knap spelen): 

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

·        Componist en uitvoerder (dezelfden of aparte personen?): 

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

·        De dirigent: 

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

·        De partituur (papier waarop alle muziek staat genoteerd):

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

·        Ernstige en lichte muziek (‘Prof’ en amateur): 

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................