Das Ausstellungsproblem in der Volkswirtschaft |
Exterieur Palais des Beaux Arts |
In 1908 publiceerde Alfons Paquet een economische theorie over het
tentoonstellen:'Das Ausstellungsproblem in der Volkswirtschaft'. De
bedoeling hiervan was kennelijk om de economische functie van
wereldtentoonstellingen - toen zéér aan discussie onderhevig - nog eens
duidelijk te omschrijven en te verdedigen. Zo houdt hij een uitvoerig
vertoog over het verschil tussen de 'praktische' en 'ideële' functie van
een gebruiksvoorwerp. Naarmate behoeften |
|
Een
belangrijk bestanddeel van die ideële functie is het uiterlijk van
het voorwerp, de 'Sehens-oder Schauwert'. Als voorbeeld noemt Paquet de
mode: een rok heeft men altijd wel nodig, maar als een bepaald type ervan
in de mode is, valt er geen geld meer te verdienen met andere varianten.
Voor een produkt waarvan het uiterlijk bevalt, is de koper bereid meer te
betalen dan strikt genomen voor het vervullen van z'n praktische behoefte
nodig is. De 'Schauwert' is zo de waarde die de koper aan het produkt
hecht door het plezier dat hij beleeft aan de |
Interieur Palais des Beaux Arts |
Een tentoonstelling wordt een geheel van 'bezienswaardigheden', maar kan niet louter de opsomming ervan zijn. Ze moet iets méér bieden, iets nieuws, waarmee ze zelf een 'Schaustück' wordt. En daarvoor is een samenvattend Idee nodig, een ordening en een wijze van tentoonstellen, die al die verschillende bezienswaardigheden onderling verbindt. |
Door dat onderlinge verband wordt ook weer de 'Schauwert'
van elk voorwerp afzonderlijk verhoogd. Er zijn diverse mogelijkheden om
dit tot stand te brengen: een geschikte plaats voor de tentoonstelling die
zelf al veel aantrekkingskracht heeft (reden waarom
wereldtentoonstellingen altijd in grote steden werden gehouden),
bijbehorende congressen, feesten en bijzondere attracties, rondleidingen
en catalogi en ook kunst. Bij tentoonstellingen van kunst geldt volgens Paquet hetzelfde. Een groot aantal kunstwerken, een groot aantal naar verkoop van hun werk en vestiging van hun reputatie strevende kunstenaars, het feit dat kunstwerken vrij gemakkelijk te vervoeren zijn, maken het aantal variaties bij het samenstellen van een kunsttentoonstelling legio. Combinaties met oude kunst en kunstnijverheid (ook retrospectieve exposities werden in de loop van de 19de eeuw steeds meer in wereldtentoonstellingen ingelast) en met bruiklenen van reeds verkochte kunst uit representatieve collecties dienen er volgens Paquet toe om de 'Schauwert' van eigentijdse kunst te verhogen: het publiek kan vergelijken en daardoor zijn smaak verfijnen. Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron niet bekend. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 02/02/2010 last update |