Voor hen die niet konden lezen |
Napoleon stond zijn toneelschrijvers niet de mate van vrijheid toe die Molière van Lodewijk XIV kreeg en toneel dat wat te melden had, leed onder zijn bewind. Het lichtere vermaak bloeide: operette, vaudeville en de melodrama's |
![]() |
De melodrama's van Pixérécourt, die hij schreef voor hen die niet konden lezen, met hun mengsel van geweld en sentimentaliteit, hun overdadige decors en theater-effecten en hun snelle actie-scènes met toepasselijke muziek, maakten handig gebruik van een klein aantal beproefde thema's waarin na de spanning en sensatie van het kwaad, de deugd overwon. Het ongeschoolde, onkritische, nieuwe publiek dat in drommen naar de populaire theaters kwam, werd erdoor verrukt en de stukken vonden al vlug hun weg naar Engeland. In1802 voerde Thomas Holcroft in een Londens theater een vertaling van Coelina, ou l'enfant de mystère op onder de titel A Tale of Mystery, het eerste Engelse stuk dat de aanduiding 'a Melodrama' kreeg. Pixérécourt werd niet genoemd en later werden vele van zijn stukken op deze wijze zonder bronvermelding geplagieerd, wat kon omdat het auteursrecht nog niet bestond. |
Vanaf 1785 moest men zich in het theater behelpen. In 1889 vindt een revolutie plaats: de ontdekking van de electriciteit. De regiseur beschikte plotseling over oneindige mogelijkheden omdat hij kan spelen met een heel gamma aan licht. Een bleke ochtend stond of een bloedrode schemering; elk lichtverschijnsel kan hij oproepen, versterken of langzaam laten verflauwen. Deze ingewikkelde toestanden maken een nieuw beroep noodzakelijk: dat van belichter of licht-technicus. Het licht is nu een levend decor geworden, een deel van de voorstelling. Ook zonder decor en zonder coulissen kan belichting alles creeren, vooral natuurlijk de sfeer, die zo belangrijk is. |
De enorme afmetingen van twee Londense theaters brachten hun directeuren in de verleiding om de aandacht van het ongedurige publiek te trekken met alle spectaculaire middelen die de toneeltechnici maar konden bedenken. Er was aan branden, overstromingen en aardbevingen geen gebrek en in veel stukken werd gebruik gemaakt van levende have: honden, paarden en zelfs olifanten. De serieuze schrijvers konden het niet opnemen tegen dergelijke attracties en de voortreffelijke acteurs van die tijd verknoeiden hun talenten aan minderwaardig nieuw maakwerk. Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 11/17/2004 last update
|