Madeleine Bosscher (1942-)."Vijf Golven"(180x220 cm, detail), 1973, Nederland.

(Tentoongesteld in het Stedelijk Museum: "Structuur in textiel", 1976-1977, Amsterdam)

Materiaal: cellofaan; techniek: smyrna knopen in verschillende lengten; gemaakt in eigen atelier.

Na haar opleiding aan de Akadernie voor Industriële Vormgeving, afdeling textiel in Eindhoven gaat zij in de eerste helft van de jaren zeventig experimenteren met plastics. Eigenlijk een aantal materialen zonder"eigenschappen" en "anoniem'', waar moeilijk greep op te krijgen is.

Zij heeft het als een uitdaging gezien om deze"povere" materialen, zoals polyethyleen, cellofaan en plasticfolie, op een zo eerlijk mogelijke maniertegemoette treden en tot hun rechtte laten komen (vgl. Rossbach 111, 129).

Gekozen is voor grote, monumentale structuren en een eenvoudige techniek die, door middel van herhaling en licht- en schaduwwerking, het materiaal optimaal laat meewerken (glans, refiektie en schittering) in de beeldvorming.

Haar manier van werken vertoont verrassend veel verwantschap met die van de Japanse textielkunstenaars, niet zozeer wat betreft de materiaalkeuze, als wel in de mentaliteit en de sfeer die er van haar werk uitgaan (vgl. 127, 128).

Collectie Ministerie van C. R. M. 's Gravenhage.