Man Ray (1890 - 1978). "L'enigme d'isidore Ducasse" (± 400 x 650 x 270 cm), 1920, U.S.A. (leefde vanaf 1921 in Parijs).

Materiaal en techniek: z.g. mixed media. Een in lappen gewikkelde en verpakte naaimachine.

Het raadsel wordt verduidelijkt, als we de tekst die tot het maken van dit kunstwerk aanleiding heeft gegeven, bekijken: "mooi, als de toevallige ontmoeting op een snijtafel van een naaimachine en een paralu". Uit "Les Chants de Maldoror" van Comte de Lautréamont (pseudoniem voor lsidore-Lucien Ducasse). Deze schrijver uit het dekadente symbolisme wordt in de 20e eeuw gezien als de grotevoorlopervan het surrealisme, een kunststijl waartoe Man Ray behoorde.

Man Ray is eerst dadaist. Hij werkt met fotomontages, rayogrammen, films en met "Objets trouvés" (vgl. met het werk van Marcel Duchamp).

De lappen textiel zijn hier niet gebruikt zoals een textielkunstenaar die zou gebruiken, maar ondergeschikt gemaakt aan een concept. Man Ray maakt gebruik van bepaalde typische eigenschappen van textiel: het verpakken, het verhullen en tegelijkertijd onthullen, waardoor een vervreemdingseffekt wordt bereikt en bepaalde associaties worden opgeroepen (vgl. Christo, 135).

Galleria Schwarz, Milaan.