Urzula Piewka-Schmidt (1 939-): "Symbolen", 1978, Polen.

Twee kleden (elk 300x 900 cm), kleed 1:" Madonna van Kruzlowa"; (Tentoongesteld op de 9de Biennale van Lausanne in 1979).

Materiaal: wol en linnen;

techniek: tapijtweven. Gemaakt in eigen atelier.

Zo goed als Abakanowicz met haar werk in 1975 komrnentaren losmaakte, gebeurde op de Biennale van 1979 hetzelfde met het werk van Piewka-Schmidt.

Verbazing over twee bijna traditionele, klassieke wandtapijten! Beide kleden met hun strenge indeling in genummerde vierkanten kunnen worden opgevat als een onderzoek naar de waarde en de essentie van het tapijtweven (carton, weeftechnische uitvoering), en ook als een onderzoek naar de onvergankelijke waarde van de ikoon-symboliek.

Deze en latere Madonna-kleden (uit 1980-1981) worden meestal samen gepresenteerd met een zandveld. Een kleed met zand, dat is onderverdeeld in vakken waarin ingegraven, grof gebreide structuren als kledingresten naar boven steken.

De totaliteit kombineert elementen uit vroeger werk (gebreide structuren op metalen frames) met elementen uit meer recente projekten.

Het doet denken aan pré-historische begraafplaatsen met resten van menselijke aanwezigheid, die zowel de betrekkelijkheid, als de waarde van het bestaan aangeven.

Piewka-Schmidt is opgeleid aan de landbouwhogeschool en de kunstakademie van Poznan. Vanaf 1976 gaat zij les geven aan de textielafdeiing van laatstgenoemd instituut.

Museum van de geschiedenis van de tapijtweefkunst, Lodz, Polen.