Harry Boom (1945-). a:"Z.T.B" (120x l00 cm) en b:"Z.T.A" (210x70 cm), 1980, Nederland.

Mixed media, persoonlijke techniek. A is een applikatie van 2 stukken beschilderd papier, uitlopend in witte en zwarte katoen. Dit is gekombineerd met een kruisvorm van ijzerdraad. Hieroverheen is gedrapeerde zwarte zijde opgehangen.

Het werk staat in relatie tot b, een object dat op de grond rust. Dit object bestaat uit een stokje met een propellertje van gerold en geplakt papier en een stokje met een veertje. Hierover is zwarte katoen gedrapeerd.

Opgeleid aan de Akademie voor Beeldende Kunsten,,St. Joost'' (Breda) en de Akademie voor Schone Kunsten in Warschau, werkt Boom in de eerste helft van de jaren zeventig veel met geteerd canvas in lappen, die over elkaar heen vallen of over elkaar heen gezet zijn. Dit wordt gekombineerd met sisalweefsels in zwarten. Hierna kiest hij voor p.v.c. en transparante kunststof in kombinatie met papier en zijde. Met dit materiaal gaat hij vervolgens ook vlechten en weven.

Er ontstaat bij Boom een tendens naar steeds meer eenvoud, naar een fundamenteler manier van werken, die kenmerkend wordt voor zijn instelling in de tweede helft van de jaren zeventig. Papier komt centraal te staan: papier met vernis, papier gecoat met poedergrafiet, papier-maché, papier in gevouwen, gekrenkte en verfrommelde staat in kombinatie met zijde en katoen.

Zwart blijft overheersen. Het breekbare, nietige, kwetsbare en vluchtige van zijn materialen en werkwijze staat tegenover de bijna formele eenvoud van zijn concepten.In het vacuum, het niets hiertussen ontstaat spanning en krijgt de inhoud vorm. Boom heeft een zeer persoonlijke mentaliteit in het hanteren van zijn beeldtaal. Materiaal en techniek zijn weliswaar ondergeschikt maar wel ondersteunend aan het concept. In de ontwikkeling van Boom is voor wat betreft het materiaalgebruik verwantschap aanwijsbaar met Hesse, Rossbach en Beuys. De ideeën van Boom lopen parallel aan die van de arte povera, met name met die van Kounellis.

Collectie Ministerie van C. R. M.