Charles Christoffer Hill (1948-): "Zonder titel", 1975, U.S.A.

Vormgeving, materiaal en techniek.- mixed media. Lagen handgeschept papier, vilt- papier en textiel; met de naaimachine doorgestikt en bij elkaar gehouden. Het papier is op verschillende manieren aangetast.

Hill is gefascineerd door verval en siijtage, maar ook door de betrekkelijkheid hiervan en de duurzaamheid van het (weer) repareren.

De gestikte "lijnen'' over het kapotte, gekrenkte oppervlak werken als krassen, als nagelaten sporen, als tekens van aantasting en verwoesting. Het doet denken aan afgebladderde muren met grafitti en aan naaimachine-proeflapjes en is zodoende een registratie van tijd en handelen.

Hill is geen textielkunstenaar, maar zijn manier van werken en zijn materiaalkeuze sluiten aan bij de textielkunst van de tweede helft van de jaren zeventig.

Hij is als zodanig een goed voorbeeld van de al eerder omschreven grensvervaging in de beeldende kunst (vgl. 130 t/m 141).

Zijn materialen (geschept papier, pak-, vilt- en vloeipapier, textiele en allerhande andere wegwerpmaterialen o.a.) vertonen ook verwantschap met bepaalde materieschilders (vgl. 131) en de arte povera.

Zijn textuur is vergelijkbaar met de gestopte oude lakens van Hicks (150) en Abakanowicz (vgl. 142 b, 143 a).

Galleria Del Cavallino, Venetië.