Wandtapijtenserie; "Triomf van do Eucharistie", 1599. Detail van: "Het wonderbare manna uit de hemel''.

Cartons.- Peter Paulus Rubens; weefatelier.- Judocus de Vos, Brussel.

Met de cartons van Rubens voor deze serie begint een nieuw tijdperk voor de wandtapijtweefkunst: de barok. Karakteristiek is de dynamische kompositie, waarin alles in beweging schijnt, en de dramatische lichteffecten (clair-obscur) die het geheel het karakter geven van een momentopname uit een theatervoorstelling.

Samen met zijn theorieën over de totaal-kompositie (géén scheiding meer tussen voorstelling en omranding, bordures), eist de schilder Rubens dat van zijn cartons (olieverfschetsen) elke toets en penseelstreek exact wordt nageweven. Weeftechnisch gezien een onmogelijke opgave en wat materialen en kleurverven betreft een ongelukkige ontwikkeling.

De serie werd oorspronkelijk gemaakt voor Isabella Claire Eugénie (dochter van Philips lI van Spanje) voor haar huwelijk met aartshertog Albertus in 1599 en is vele malen nadien herweven. Getoond voorbeeld is gemaakt in de 2e helft van de 17e eeuw.

Palazzo Reale, Turijn, Italië.