Zijdefluweel; Venetië, ± 1905-1910.

Ontwerp en uitvoering: Mariano Fortu ny (1 8 71-1949).

Twee details: één van zwart fluweel met goud, het andere van roodbruin fluweel met goud.

Materiaal en techniek: de manier waarop zijn stoffen tot stand komen is een laboratoriumgeheim gebleven. De fluwelen werden in zijde geweven, meestal bedrukt. Gedeeltelijk werd het patroon soms weer weggebeten, -gekrabd of -geëtst. Vervolgens werden de stoffen ook nog beschilderd.

Stijl en vormgeving wortelen in de grote tradities van de Italiaanse zijdeweefsels van Lucca, Florence en Venetië (b.v@ de granaatappelfluwelen uit de 15e en 16e eeuw, vgl. 20, 21 a en b) en schijnen op afstand bijna letterlijke kopieën. Van dichtbij blijft daar weinig van over door de experimentele en zeer persoonlijke ontstaanswijze.

Fortuny was een "homo universalis": schilder, fotograaf, theater-enscèneur, décor- bouwer, theaterconstructeur en -belichten, textiel- en modeontwerper.

Zijn stijl is moeilijk te plaatsen. Hij moest niets hebben van de grote"-ismes" in de beeldende'kunst en deed alleen wat hij mooi vond. Zijn vormgeving kent daardoor veel (stijl)variatie en uitersten: als avant-garde uitvinder (fotografie, theaterconstructie en -belichting) was hij zijn tijd ver vooruit, maar als het ging om textieiontwerpen, was hij een mateloos historicist.'

Collectie Corntesse Cozzi, Venetië; collectie L. Höhs, Venetië.