Wandtapijt; Frankrijk, 1932.

Ontwerp: Georges Braque; atelier.- Aubusson. in opdracht en onder leiding van Mme Marie Cuttoli, die zich tussen 1922 en 1934 enorm heeft ingespannen om de wand- tapijtweefkunst nieuw leven in te blazen. Een initiatief dat bij de wevers van de klassieke grote ateliers (Gobelin Manufactures, Beauvais en Aubusson) veel weerklank heeft gevonden. Zij weet door persoonlijke contacten belangrijke kunstenaars als Rouault, Picasso, Matisse, Braque, Léger, Dufy, Miro, Derain, Lurgat enz. te interesseren voor de wandtapioeefkunst, wat overigens inhield, dat deze kunstenaars een schilderij inleveren, dat vervolgens wordt nageweven (een soort dure kopieën dus). Kunstenaars als Miro en Lurcat realiseren zich al snel dat het slaafs naweven van een schilderij een doodlopende weg is en bemoeien zich met het weven als zodanig. Zij komen er via contacten met atelierwevers toe, cartons te ontwerpen als leesbare werktekeningen, gedacht vanuit en voor textiel.

Het is de verdienste van Marie Cuttoli geweest de wandtapijten als kunstvorm in de publieke belangstelling te hebben gebracht. Zonder haar zouden de ontwikkelingen nadien nooit zo snel hebben kunnen gaan.

Madarne Cuttoli, Parijs.