Die Walküre, in drie bedrijven

Tekst: Richard Wagner

Première: 26-07-1870, München (Hoftheater)

Personen- Wotan, godenvader, Fricka, godin en Wotans vrouw, de tweeling Siegmund en Sieglinde, kinderen van Wotan en een aardse vrouw; Hunding, echtgenoot van Sleglinde, Brünnhilde, walkure en Wotans lievelingsdochter, acht broers en zusters van Brünnhilde: Gerhilde, Ortlinde, Helmwige, Waltraute, Slegrune, Rogwelge, Schwertleite en Grimgerde

Plaats en tijd: het mythologische overal en het eeuwigdurende


Inhoud

Voorgeschiedenis

Bij een aardse vrouw heeft Wotan het geslacht van de Wälsungen verwekt. Hij is in de ban van het besef dat een vrije held hem de ring kan teruggeven. Hij zal die dan retourneren aan de Rijndochters, zodat de goden van de ondergang kunnen worden gered. In de gestalte van een mens heeft Wotan de tweeling Siegmund en Sleglinde grootgebracht in het bos. Toen hij en zijn zoon Siegmund op een dag terugkeerden van de jacht, was hun huis afgebrand; moeder was doodgeslagen en van Sleglinde ontbrak elk spoor. De ontvoerde zuster van Slegmund werd gedwongen tot een huwelijk met Hunding, een lid van een vijandige familie. Op het huwelijksfeest verscheen een vreemdeling, die een zwaard (Nothung) stootte in de stam van een es. Tot nu toe is het niemand gelukt het zwaard er weer uit te trekken.

Eerste bedrijf (de woning van Hundung)

Eerste, tweede en derde scène: opgejaagd door vijanden in een heftige storm, valt een onbekende, uitgeputte man (Siegmund) het huis van Hunding binnen. Hij noemt zich Wehwalt en wordt liefdevol verzorgd door de vrouw des huizes, Sieglinde. Broer en zus herkennen elkaar niet. Wanneer Hunding, Sieglindes echtgenoot, terugkeert, vraagt hij de vreemdeling waar hij vandaan komt. Al gauw blijkt dat de mannen elkaars aartsvijand zijn. Hunding biedt Wehwalt voor één nacht onderdak, maar de volgende ochtend zal hij de vreemdeling moeten uitdagen tot een gevecht. De ongewapende Siegmund, blijft alleen achter met Sieglinde en 's nachts ondergaan beiden een wonder. In een opbloeiende liefde  kent de tweeling elkaar, en het lukt Siegmund zwaard uit de stam te trekken. In extase en vervuld van hoop voor de toekomst, stormen de geliefd naar buiten, de voorjaarsnacht in.

Tweede bedrijf (woest rotsgebergte)

Eerste en tweede scène: vanaf goddelijke hoogte aanschouwt Wotan vergenoegd de hereniging van zijn kinderen. Wanneer Siegmund Hunding met het zwaard Nothung bijna overmeestert, is er helemaal niets meer dat het plan van Wotan nog in de weg staat. Voor de zekerheid besluit hij Brünnhilde naar het slagveld te sturen om Siegmund te beschermen Frieka echter, de beschermvrouwe van het huwelijk, is een andere mening toegedaan. Zij maant haar echtgenoot niet nog meer bedrog te plegen. Als god van de wetten mag hij wetsovertredingen (een huwelijk tussen broer en zus) niet aanmoedigen. Wotan moet Fricka wel gelijk geven en draagt Brünnhilde daarom op niet Slegmund maar Hunding bij te staan in de strijd.

Derde, vierde en vijfde scène: op een plechtstatige manier verkondigt Brünnhilde Siegmund de dood ('doodsaankondiging'), maar wanneer zijn liefde haar overweldigt, begint ze ernstig te twijfelen. Ze besluit Wotans aanvankelijke opdracht uit te voeren en belooft Slegmund dat hij Hunding zal overwinnen. Wotan mag deze ongehoorzaamheid niet tolereren en betreedt daarom zelf het slagveld. Het zwaard Nothung, door de vader ooit toebedacht aan zijn zoon, wordt door de speer van Wotan gebroken Siegmund komt om, Hundung wordt neergestoken.  Brünnhilde gaat op de vlucht voor Wotans woede; neemt Sieglinde en het verslagen zwaard met zich mee.

Derde bedrijf (de top van een rotsgebergte)

Eerste, tweede en derde scène: tevergeefs zot Brünnhilde bescherming bij de walkuren: de dochters van Wotan hebben de moed niet tegen de wil van hun vader in te gaan. Sieglinde en Brünnhilde moeten daarom van elkaar scheiden. Brünnhilde overhandigt Sieglinde het gebroken zwaard van Siegmund en vertelt haar dat ze in haar buik de heerlijkste held van de wereld draagt: Siegfried. Vervolgens wacht zij haar straf af. De wraakzuchtige Wotan verbant haar uit Walhalla, ontneemt haar haar goddelijkheid en wil haar laten verzinken in een diepe slaap. Ze zal behoren tot de man die haar als eerste weet te wekken. Met haar smeekbeden raakt Brünhilde toch het hart van Wotan en geschokt neemt die afscheid van zijn dochter. Hij omgeeft de rots, waarop zijn kind zal slapen met een vlammenzee. Het is nu aan de moedigste en sterkste held het vuur te doorbreken.