|
Verfremdungs
effekten van Brecht
nu toegepast in een film! |
Von Trier zit, de dag na de wereldpremière van Dogville op het festival in Cannes, op zijn praatstoel. Tijdens een gesprek met een groep journalisten stelt de Deense regisseur de eerste vraag zelf. Lars von Trier wil van Lars von Trier weten waarom hij zonodig een film moest maken in een studio met alleen enkele witten lijnen op de vloer. 'lk denk dat het een reactie is op de bombastische beeldtaal die de media overheerst. Als ik tijdens het zappen op een ouderwetse toneelverfilming stuit, vanuit één camerastandpunt gedraaid, dan ben ik echt opgetogen. De rust die daarvan uitstraalt, werkt bijna therapeutisch.' | |
Nicole Kidman Dogville trailer/website [Lees verder over Lars von Trier.....] |
Zijn
vorige film Dancer in the Dark, in 2000 winnaar van de Gouden
Palm, ging gepaard met veel tamtam over het gebruik van honderd
digitale camera's. Die waren nodig, zegt hij nu, om de musical minder
afstandelijk te maken. '.Bij elke film
probeer ik een vorm te vinden die afwijkt van wat al zo veel wordt
gedaan. Ik ben een koppige man. Het moet elke keer weer spannend zijn.
Het gaat niet om de provocatie, maar om het experiment. Hoe kun je
mensen in iets laten geloven terwijl je laat zien dat alles nep is?'
Dogville, die Von Trier wel eens zijn tweede Gouden Palm kan opleveren, is uniek in zijn soort. Het drie uur durende drama speelt zich af in een filmstudio, waar Von Trier op een zwarte vloer met een krijt een bescheiden plattegrond heeft getekend, inclusief hondenkennel en struiken. Dit is Dogville, een dorpje in de Rocky Mountains tijdens de jaren van de Depressie. Hier komt Grace (Nicole Kidman) terecht als zij op de vlucht is voor een stel gangsters.
|
De dorpelingen,
arme immigranten die nog altijd hopen dat de Amerikaanse droom ook
voor hen uitkomt, besluiten haar in hun midden op te nemen. In ruil
daarvoor moet Grace klusjes verrichten. Klusjes die zwaarder en
smeriger worden zodra de inwoners van Dogville in de gaten krijgen dat
de mooie blonde vrouw door de politie wordt gezocht.
Een melodrama is het gevolg, gespeeld door een groep van vijftien acteurs die doen alsof ze in een echt dorp rondlopen. Als ze over een witte streep stappen, wekken zij met hun handen de indruk een deur te openen. Op dat moment klinkt op de geluidsband het knarsen van een opengaande deur. |
|
Enkele dorpelingen.... |
|
Voor Dogville gaf Von Trier zichzelf en de spelers zes weken de tijd. Die periode was lukraak gekozen, het hadden er ook acht kunnen zijn. 'Die druk heb ik nodig. Alleen was dit wel erg onnozel. Ik moest vijftien acteurs zoet houden. Vijftien acteurs, die permanent op de set waren. Dat kost veel energie. Vergelijk het met kinderen. Een kind is geen enkel probleem. Zodra er een tweede bijkomt, ontstaat er onrust. Ik was een soort politieagent die vooral niet mocht laten zien dat hij een politie-agent was.' | |
|
Het idee voor Dogville ontstond toen Von Trier naar een cd luisterde van de Deense zanger Sebastian. Diens versie van een lied van Kurt Weill inspireerde hem een film te maken in de stijl van Bertolt Brecht. Een episch werk, waarin, zoals in de toneelstukken van Brecht, keer op keer wordt benadrukt dat het niet om realisme gaat.. Brechts Verfremdungseffekten bestaan eruit dat acteurs uit hun rol stappen om commentaar te geven op de handeling. Bij Von Trier komt de vervreemding van het decor, dat zo gekunsteld is als het maar kan. En dan is er nog de voice-over van John Hurt, die als buitenstaander de negen hoofdstukken op sarcastische toon begeleidt. |
BERTOLT BRECHT EN ZIJN VISIE OP THEATER | |
In
de jaren twintig en dertig groeide in Duitsland een beweging, die naar
een fundamentele verandering van het bestaande schouwburgtheater
streefde. Deze ontwikkeling kreeg vorm in het episch theater. Met deze
theatervorm is onlosmakelijk de naam van Bertolt Brecht (1898-1956)
verbonden. Brecht verzette zich tegen het burgerlijk kijkkasttheater,
dat een wereld van illusies tevoorschijn toverde en het publiek zo
nauw bij de gebeurtenissen en personages op het toneel probeerde te
betrekken, dat het voor korte tijd zijn dagelijkse beslommeringen
vergat. Op deze manier diende het theater volgens Brecht voornamelijk
als ontluchtingskanaal voor alledaagse spanningen in de samenleving.
Als een soort bliksemafleider voor verdrongen gevoelens die mensen
buiten het theater hadden opgedaan. Die gevoelens en spanningen waren
na de voorstelling misschien wel opgelost, maar de omstandigheden
waarbinnen ze waren ontstaan, bleven onveranderd.
Brecht vond dat de toeschouwers de gewoonte hadden om in de garderobe niet alleen jas en hoed achter te laten, maar er ook hun verstand afgaven. Het theater moest geen droomeiland buiten de maatschappij zijn. Voor hem was het theater een middel om verhoudingen in de maatschappij bloot te leggen en de toeschouwer en toneelspeler een kritische houding te teren. Later noemde hij zijn toneelstukken dan ook leerstukken. Zijn kunst was het episch theater. Onder episch theater verstaan we vertellend theater. De toeschouwer zal duidelijk zien dat toneel gespeeld wordt.
Om de illusie te doorbreken hanteerde Brecht allerlei middelen:
|
|
Lars
von Trier: 'Ik speel open kaart. De computertechniek stelt filmmakers
tegenwoordig in staat van alles te suggereren. Kijk naar Lord of the
Rings - je ziet duizenden gnomen zonder dat ook maar de vraag rijst of
dit niet volkomen belachelijk is. Zelf ben ik meer geïnteresseerd in de
opzichtige vorm van manipulatie. Ik wil, dat mijn publiek de manipulatie
ziet en accepteert, en vervolgens besluit erin mee te gaan."
Naast een interessant mengsel van film en theater is Dogville een anti-Amerikaans pamflet. Althans - daar doet de plot, over Amerikaanse burgers die uit naam van de gemeenschap een kansloze buitenstaander uitknijpen en misbruiken, wel aan denken. In Cannes wil Von Trier aanvankelijk geen verband leggen tussen zijn film en het huidige buitenlandbeleid van de Verenigde Staten - een keuze, die te maken zal hebben met het feit dat Dogville nog niet aan Amerika is verkocht. Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M.. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. geraadpleegde literatuur: Bijlage Volkskrant. "Koppige Deen" door Ronald Ockhuysen 22 mei 2003 premiere film in Nederland: 28 augustus 2003 Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven. 01-02-2010 digischool |