Community CKV 1 2005 december no 10

Community manager en Onderhoud vaklokaal CKV-2Harry Baggen

In dit nummer: CKV-tips, er wordt geld weggegooid en de Tweede Fase in de pers.

Een frisse online hang-out voor ckv-docenten. Alles draait om communitainment: fris belichte redactionele content enerzijds en low-level zelfexpressie anderzijds. 

We wensen iedereen een gezegend 2006

CKV- tips december
Maandelijks presenteert TM een lijst voorstellingen op het gebied van theater, muziek en dans waarvan de redactie van mening is dat ze de moeite waard zijn voor leerlingen van CKV-onderwijs.[Lees verder] Leerlingen [Lees verder.....] Voor docenten nu weer met  nieuwe artikelen.
Weggegooid geld

Beste mede docenten, vandaag kwam er weer, met speciaal transport, een lading van die prachtige boekjes in fullcolor van het CJP. De bonnen zijn ook al zo mooi, het kortingsboekje dat daar is bijgevoegd mag er helemaal zijn. Dat mag wat kosten. Ik ben daarom vaak teleurgesteld dat leerlingen al dat moois, niet gebruiken. Weinig gebruiken, snel weggooien etc. Handenvol geld, in de vuilnisemmer. Ja, de liefhebbers nemen het mee. De bereidwilligen ook. Toch kom ik het dan een uurtje later op vele onverwachte plekken in de school weer tegen. Al dat drukwerk is naar mijn mening dan ook eigenlijk, weggegooid geld. Dat kunnen we beter gebruiken voor de culturele activiteiten. 

Na aflevering van 900 flyers en 4 bijbehorende displays verlaat een lege vrachtauto het schoolterrein.

Toen ik een jaar of 6-7geleden met deze activiteiten in het kader van CKV 1 begon, kostte een personenbus voor een dagje uit ongeveer 500 Gulden. De voorstellingen kon ik inkopen voor ongeveer 6 of 7 gulden per keer. De bijdrage van het Ministerie was 50 Gulden per leerling. Met een kleine eigen bijdrage van de leerlingen konden we echt veel en vaak naar de prachtigste voorstellingen in het gehele land. Nu is de bijdrage 22,50 euro. Ietsje minder dus dan toen, de bussen kosten ongeveer 750 Euro. Bijna verdrievoudigd, de voorstellingen kosten gemiddeld 12 of meer Euro. Ook een ruime verdrievoudiging. En dan maar van dat dure drukwerk verspreiden met speciaal transport etc. 

Ik denk dat de uitgaven voor Kunst en Cultuur beter kunnen worden besteed. Ik stel voor om, indien er een grotere hoeveelheid docenten is die het met me eens is, actie te ondernemen om deze verspilling te voorkomen. Ik hoor graag reactie's op het forum of via mail naar mijn persoonlijk. Dan kan ik het inventariseren. Stuur een mail naar: jan.beerten@hccnet.nl als je wilt reageren. 

Jan Beerten vond ook nog het volgende tekstfragment:

25. Welk deel van de te verwachten onderuitputting van € 8 miljoen heeft betrekking op de cultuurvouchers? Waarom worden de cultuurvouchers naar verwachting niet allemaal besteed? (pag. 17)

Van de € 8,0 miljoen onderuitputting heeft € 2,0 miljoen betrekking op het project Cultuur en School, onder meer € 1,4 miljoen in verband met de onderbesteding vouchers. De verwachting dat niet alle vouchers worden besteed is gebaseerd op de ervaringsgegevens over de afgelopen schooljaren. Zo werden in het schooljaar 2001-2002 circa 62% van de CKV-vouchers verzilverd. Dat de vouchers niet volledig besteed worden, houdt mede verband met het feit dat binnen het vak CKV het accent ligt op individuele keuzes door leerlingen. In de basisvorming waar de vouchers collectief worden besteed, ligt het bestedingscijfer aanmerkelijk hoger: 83%. Met het CJP zijn overigens voor de komende periode afspraken gemaakt om door extra promotie- en ondersteuningsactiviteiten de scholen en leerlingen aan te moedigen hun voucherbesteding te verhogen.

Bron: http://www.minocw.nl/brief2k/2003/doc/47464a.pdf

Het is beleid om geld uit te geven om de bonnen beter besteed te krijgen. Dat doet men door meer geld uit te geven voor Reclame, drukwerk, site's etc. I.p.v. rechtstreeks naar de scholen. Precies het probleem. Dit was/is dus 'hun' oplossing. (ministerie). Ver van de werkelijkheid verwijderd blijkbaar. Groetjes, Jan.

Inderdaad, niet goed dus! Dat niet alle vouchers besteed worden ligt aan de docenten die ckv geven. Jammer, jammer! Maar wat ook niet goed is, is dat de oplossing gezocht wordt aan nog meer flyers en andere (vaak low-level) rommel. Het geld moet naar de scholen: kunnen bijvoorbeeld in bepaalde regio's de leerlingen weer eens met de bus naar de schouwburg om hun vouchers te verzilveren. 

Binnen het vak CKV ligt het accent op individuele keuzes door leerlingen?? Als het even kan, ja.

Maar niet alle leerlingen wonen in de randstad. In een dorp bijvoorbeeld, kun je niks met vouchers. Of: ouders willen niet, dat hun dochter 's avonds nog met de fiets dat hele stuk naar huis moet. Of: met het openbaar vervoer naar de schouwburg kan voor weinig draagkrachtige ouders net even te duur uitpakken, ook na inzet van vouchers. 

Charlie Chaplin

Kunsthal Rotterdam presenteert in 2005 een meer dan omvangrijke familietentoonstelling over de acteur en regisseur Charlie Chaplin. Een activiteitenprogramma wordt voorbereid. Van 1oktober 2005 t/m 15 januari 2006. CKV vakken: (Bronnen en opdrachten) De onderbouw en vmbo. (Bronnen en opdrachten) 

 
Minister zet het mes in studiehuis

Alweer een verandering? Nee, hoor. Het stond maar in de krant. 

ROTTERDAM, 3 DEC. Als het een opzetje was, is het zonder meer geslaagd. Het effect moet zelfs de betrokkenen op het ministerie van Onderwijs hebben verrast.

Op 16 november opende de Volkskrant met het bericht 'Minister zet het mes in studiehuis'. Dat nieuws ontleende de krant aan een interview met Maria van der Hoeven, minister van Onderwijs, waarin ze aankondigde de bovenbouw van havo en vwo te willen aanpassen. Er moet meer ruimte komen voor kennisoverdracht in de tweede fase, aldus de minister. Leerlingen krijgen te veel vakken, verdieping ontbreekt. ,,De slinger is te ver doorgeslagen. Ik probeer een nieuwe balans te zoeken.''

Dezelfde avond kwamen RTL Nieuws en NOS Journaal met forse items over het studiehuis en het ingrijpen van de minister. Alom brak de kritiek op het zelfstandig leren los, van HP/De Tijd tot Netwerk. Het werd een publicitaire sneeuwbal die twee weken later nog steeds niet is uitgerold. Met als overheersend beeld: deze minister maakt een einde aan een doorgeschoten onderwijsvernieuwing die kennis verwaarloost.

Dat beeld klopt niet, zegt Marlies van Toren van het door OCW gefinancierde Adviespunt Tweede Fase, intermediair tussen het ministerie en scholen. ,,Onze verbazing over de publiciteit werd steeds groter. Iedereen schrijft elkaar over. Als de toon eenmaal is gezet, is er niets meer aan te doen.''

Het studiehuis wordt niet afgeschaft. Er valt niets af te schaffen, want scholen zijn niet verplicht om met deze didactische vernieuwing uit 1998 te werken. Ze mogen zelf weten in welke mate ze overstappen van klassikaal leren naar zelfstandig leren. Hét studiehuis bestaat dus niet, elke school kiest zijn eigen variant. Ze kunnen zelfs kiezen voor meer in plaats van minder studiehuis-werkwijze.

En de tweede fase dan, de inhoudelijke vernieuwing die gelijktijdig werd ingevoerd en waarbij de oude vakkenpakketten werden vervangen door vier profielen? Die wordt inderdaad aangepast per 1 augustus 2007. Maar die aanpassingen zijn al sinds 2003 bekend. Vakdocenten zijn al jaren bezig met de precieze invulling per vak, het wetsvoorstel ging deze zomer naar de Tweede Kamer. De suggestie dat Van der Hoeven nu ingrijpt, is dus op z'n minst curieus.

Volgens Mariëtte Hamer, onderwijswoordvoerder van de PvdA in de Tweede Kamer, is sprake van een bewust gecreeerd beeld. ,,Van der Hoeven wil zich profileren als minister van de daadkracht. Ze doet wel vaker ten onrechte alsof zij het verzonnen heeft.'' Volgens Hamer borduurt Van der Hoeven voort op herzieningsplannen van haar voorgangster Karin Adelmund (PvdA). Al snel na de invoering van de tweede fase was immers duidelijk dat zoveel vakken leiden tot versnippering. Op de website van OCW wordt dit bevestigd. Van der Hoevens voorstellen uit 2003 zijn ,,een nadere uitwerking'' van een nota uit januari 2002. Van der Hoeven trad aan in juli 2002.

Op 17 november stuurde de vaste Kamercommissie voor OCW een briefje naar Van der Hoeven. De Kamerleden toonden zich ,,zeer verrast'' door het nieuws van de dag daarvoor. Uit de brief: ,,De leden vragen daarom of er - zoals de berichtgeving in de media doet suggereren - soms sprake is van een koerswijziging ten opzichte van eerdere voorstellen met betrekking tot de Tweede Fase. [...] Indien er sprake is is van een koerswijziging, dan willen de leden graag weten waarin de nieuwe koers precies verschilt ten opzichte van eerdere voorstellen.''

Daar is geen sprake van, antwoordde de minister op 21 november. De Tweede Kamer heeft in september wel degelijk gesproken over de definitieve voorstellen voor aanpassingen in de profielen en meer vrijheid voor scholen ten aanzien van hun examenprogramma. Van der Hoeven: ,,Deze aspecten hebben vanaf de aanvang deel uitgemaakt van de voorstellen.'' Van nieuwe voorstellen is in het interview in de Volkskrant geen sprake, bezweert de minister.

Geen nieuws dus. Waarom dan toch alle commotie? Omdat de timing perfect was. Een maand eerder verscheen de eerste omvangrijke evaluatie van de tweede fase. Over de hele linie viel die niet slecht uit, maar de aandacht ging naar de onvrede van universitaire docenten over het dalende kennisniveau van eerstejaars studenten. 'Studiehuis mislukt' kopte NRC Handelsblad boven een hoofdredactioneel commentaar. Tal van columnisten grepen hun kans, de afrekening werd met hernieuwd elan ingezet.

Pieter Hettema, voorzitter van de verening voor schoolmanagers in het voortgezet onderwijs, gelooft niet in opzet van Van der Hoeven. ,,Ik denk dat ze zich heeft laten meeslepen. Het is namelijk niet bepaald handig wat ze heeft gedaan. Ze heeft voor veel verwarring gezorgd, zelfs goed ingevoerde mensen denken dat er weer een wijziging op stapel staat. Terwijl ze dachten dat we alles duidelijk hadden afgesproken. De minister moet geen afstand nemen van de tweede fase, daar is niemand bij gebaat.'' Mede namens andere organisaties uit het voortgezet onderwijs vroeg Hettema onlangs aan de Tweede Kamer om zich niet te laten misleiden door negatieve berichtgeving in de media. Hun boodschap: laat scholen vooral in vrijheid voortgaan op de ingeslagen weg.

Dit is het laatste deel van een tweeluik over het beleid van minister Van der Hoeven. Het eerste deel verscheen gisteren en is te lezen op www.nrc.nl

Verbeterde ledenadministratie in de community ckv en ckv-1  
Digischool heeft de aanmeldingsprocedure sterk vereenvoudigd. Dit heeft ook voordelen voor de bestaande leden:
  • leden kunnen hun gegevens zelf eenvoudig wijzigen.
  • ieder communitylid krijgt een persoonlijk wachtwoord, waarmee men kan inloggen en lesmateriaal kan downloaden.

Vrijdag 16 september werden de oude wachtwoorden voor het downloaden van lesmateriaal ongeldig. 

Opnieuw aanmelden moet gebeuren met twee door uzelf bedachte wachtwoorden: met deze kunt u weer in het afgesloten gedeelte om bv lesmateriaal te downloaden.

Dus ook bestaande leden moeten zich opnieuw aanmelden. Zie de voordelen! Ga naar http://mijn.digischool.nl

Harry  03-12-2005 17:42:29