Tehatex  post impressionisme  ± 1884 - 1900

te vergroten

printversie

inleiding 

  • afzetten tegen de vaak geringe geestelijke inhoud van het impressionisme, vanwege diens grote aandacht voor het visuele

  • meer aandacht voor de vorm

  • voortbouwen op het kleurgebruik van de Impressionisten

  • vanuit het post impressionisme ontstaan van belangrijke stromingen in de 20ste eeuw

  • grote invloed van Japanse en Afrikaanse kunst

de beeldende kunst

Bouwkunst
  • Geen post impressionistische invloed in de bouwkunst
  Beeldhouwkunst
  • Geen aparte stijl in de beeldhouwkunst

 

Schilderkunst

  • een grote verscheidenheid aan stijlen

  • gemeenschappelijk kenmerk: diepere betekenis achter de zichtbare werkelijkheid

  • consequente toepassing van de kleurvlektechniek (Newton) op grond van de wetenschappelijke kleurentheorie

  • geen toepassing meer van zwart

  • ontbinding van kleur: Divisionisme

  • stippeltechniek: Pointillisme

kunstenaars: Cézanne, Gauguin, Van Gogh, Seurat, Signac

Zijn theorie dat de kleine stippen zich van enige afstand bezien in het oog van de toeschouwer vermengen, toetste Seurat voor het eerst in het grote doek La baignade à Asnières (1883-1884; National Gallery, Londen), waarbij de kleuren zelf nog wel gemengd waren. [Lees verder.....]

Signac is tot aan zijn dood overtuigd woordvoerder en uitvoerder van het post-impressionisme geweest. Hij heeft naast Seurat vele kunstenaars geïnspireerd, velen hebben al na enkele jaren het pointillisme de rug toegekeerd omdat het enerzijds veel werk was en de leer vrij streng/strikt. [Lees verder.]

toegepaste kunsten

Gebruiksvoorwerpen
  • Geen aparte stijl voor gebruiksvoorwerpen

Mode-/textielvormgeving

  • Zie onder Realisme en impressionisme

  De Digitale School 2008
  Bron: Beeldende Vorming mei 1988. Samenstelling Commissie Dijkstra (VLH, NVTO, AVDTEX)