Diaserie Beeldende Kunst en Theater  

Centraal Schriftelijk Eindexamen Beeldende Vakken VWO 1989 (gescand en beschikbaar gesteld door: Peter Vermaas Penta College) De diaseries zijn samengesteld door het LOKV evenals de begeleidende tekst.

[Dia 1-10]  [Dia 11-20]  [Dia 21-30]  [Dia 31-40]  [Dia 41-53]  

theater_21.jpg (289671 bytes)

21  Eduard Ille, Ontwerp voor de troonzaal in Neuschwanstein, 1876

De aankleding van deze zaal is van een latere datum dan de woonvertrekken. ook hier speelt Ludwigs verbondenheid met de Parsifallegende een belangrijke rol. In zijn gedachtenwereld versmolt de zaal van de Heilige Graal met het beeld van de Hagia Sophia in Constantinopel.

Aanbiedingstekst p. 31 Bronnenbundel p. 61‑62, (p. 129‑130), p. 143‑144  

theater_22.jpg (234901 bytes)

22.    Heinrich Breling De Venusgrot met rode belichting, 1881

aquarel, Ludwig II Museum, Herrenchiemsee Deze grot bevindt zich in het park van kasteel Linderhof. Zowel het verhaal van Tannhäuser als van Lohengrin spelen in de aankleding een rol.

Aanbiedingstekst p. 32 Bronnenbundel p. 60, p. 141‑142  

theater_23.jpg (276944 bytes)

23.    De grot met de schildering van Tannhäuser en de Venusberg

Aanbiedingstekst p. 32 Bronnenbundel p. 60, p. 141  

theater_24.jpg (222267 bytes)

24. Léon Bakst (Grodno 1866 ‑ bij Parijs 1924) Kostuumtekening van de faun in 'L'Après‑midi d'un faune', 1911~1912

 Dit kostuum was bestemd voor de danser Nijinsky, die de hoofdrol vervulde in een ballet van Diaghilev tijdens één van de tournees van de Ballets Russes in Parijs.

Aanbiedingstekst p. 33‑34 Bronnenbundel p. 64  

theater_25.jpg (224326 bytes)

25. Léon Bakst (Grodno 1866 ‑ bij Parijs 1924) Kostuum voor een odalisk in 'Scheherazade'. 1910

Dit ballet verwekte tijdens de tweede tournee van de Ballets Russes in Parijs een sensatie, niet in het minst door de kostuums van Bakst.

Aanbiedingstekst p. 34 Bronnenbundel p. 63‑64  

theater_26.jpg (269593 bytes)

26. Léon Bakst (Grodno 1866 ‑ bij Parijs 1924) Kostuumontwerp voor de 'Vuurvogel', 1920

Dit ballet werd gemaakt op muziek van Igor Strawinsky in 1910. Dit kostuumomtwerp is een latere variatie van Bakst. In de latere jaren schoof het repertoire van de Ballets Russes steeds meer op in de richting van de avant‑garde in de beeldende kunst en de muziek. De stijl van Baksts ontwerpen behield echter zijn sprookjesachtige karakter.

Aanbiedingstekst p. 34 Bronnenbundel p. 65‑68  

theater_27.jpg (383154 bytes)

27. Natalja Gontcharova (Tula 1881 ‑ Parijs 1962) Ontwerp voor toneeldecor in 'Le Coq d'Or" van N. Rimsky­ Korsakov, 1914

Behalve Bakst liet Diaghilev ook andere kunstenaars aan opdrachten voor zijn balletten werken. Natalja Gontcharova maakte van 'Le Coq d'or' ook een sprookje maar nu in boers‑Russische trant. Haar kostuumontwerpen doen denken aan de houten Russische poppetjes, die alsmaar kleiner in elkaar passen. Het decor is overladen met details, waarin het kleurenschema een zekere eenheid brengt.

Aanbiedingstekst p. 34 Bronnenbundel p. 65‑67  

theater_28.jpg (205785 bytes)

28.    Pablo Picasso (Malaga 1881 ‑ Mougins 1973) Ontwerp voor toneeldecor van 'Parade' van Leonid Massine, 1917

Picasso maakte diverse ontwerpen voor het decor in kubistische stijl, dit in tegenstelling tot het valgordijn in een klassiek aandoende stijl. Het uiteindelijke decor (Bronnenbundel p. 69) werd een compromis tussen (synthetisch) kubistische en traditionele elementen.

Aanbiedingstekst p. 34 Bronnenbundel p. 68‑73  

theater_29.jpg (234396 bytes)

29.    Pablo Picasso (Malaga 1881 ‑ Mougins 1973) Ontwerptekening voor de Chinese acrobaat in 'Parade', 1917

Slechts de 'managers' kregen een werkelijk kubistisch kostuum, waarin zij zich maar moeizaam konden bewegen. De echte dansers kregen kostuums die het hen mogelijk maakten te dansen. Er is, zoals meestal trouwens, wel een verschil tussen de stilering van de ontwerptekening en het kostuum tijdens de uitvoering.  

theater_30.jpg (186873 bytes)

30.    Chinese acrobaat

Foto gemaakt tijdens een uitvoering van het ballet 'Parade'

[Dia 1-10]  [Dia 11-20]  [Dia 21-30]  [Dia 31-40]  [Dia 41-53