Diaserie Beeldende Kunst en Theater  

Centraal Schriftelijk Eindexamen Beeldende Vakken VWO 1989 (gescand en beschikbaar gesteld door: Peter Vermaas Penta College) De diaseries zijn samengesteld door het LOKV evenals de begeleidende tekst.

[Dia 1-10]  [Dia 11-20]  [Dia 21-30]  [Dia 31-40]  [Dia 41-53]  

theater_31.jpg (200620 bytes)

31. Fortunato Depèro (1892 ‑ 1960) ontwerp voor affiche voor 'I Balli Plastici', 1918 olieverf/doek, 100 x 70, Depèromuseum, Rovereto

In maart 1914 sloot Depèro zich bij de Futuristen aan. Op het gebied van ontwerpen voor het toneel is hij één van de vruchtbaarste Futuristische kunstenaars geweest. De 'plastische kostuums' maakten van de spelers robotachtige figuren.

Aanbiedingstekst p. 38‑39 Bronnenbundel p. 73‑81  

theater_32.jpg (174476 bytes)

32.    Fortunato Depèro (1892 ‑ 1960) ontwerp voor drie marionetten voor het Teatro Plastico

tempera/papier, 50 x 35, Depèromuseum, Rovereto  

theater_33.jpg (198712 bytes)

33.    Fortunato Depèro (1892 ‑ 1960) Ballerina voor 'Le Chant du Rossignol', 1916

collage van gekleurd papier op karton, 50 x 38, Modena, Galleria Fonte Ediz.

De ontwerpen waren bestemd voor een ballet van Diaghilev en Strawinsky. De gestalten van de dansers waren opgevat als geometrische, plantaardige vormen. Deze ontwerpen zijn nooit uitgevoerd.  

theater_34.jpg (269812 bytes)

34. Enrico Prampolino (Modena 1894 ‑ Rome 1956) Ontwerpschets voor 'Tamburo di Fuoco', 1922 aquarel/papier, 59 x 38, Praag, Narodni Galerie

Enrico Prampolino sloot zich in 1912 bij de Futuristische beweging aan. Hij was niet alleen één van de beeldende kunstenaars onder de Futuristen, die zich met theater bezighielden, maar publiceerde daar ook over.

Bronnenbundel p. 74‑76  

theater_35.jpg (184552 bytes)

35.    Fortunato Depèro (1892 ‑ 1960) Ballerina, schets voor een kostuum, 1917

tempera/doek, 75 x 52, Depèromuseum, Rovereto  

theater_36.jpg (215969 bytes)

36.   Kasimir Malevitch (bij Kiev 1878 ‑ Leningrad 1935) Kostuumontwerpen voor 'Overwinning op de zon', 1913

De ontwerpen van Malevitch voor dit zangspel sluiten nog aan bij de Russische versie van het Futurisme, het zogenaamde Kubo~futurisme.

Bronnenbundel p. 82‑84  

theater_37.jpg (185281 bytes)

37.    El Lissitzky (Smolensk 1890 ‑ Moskou 1941) De plastische vormgeving van de electro‑mechanische show

'Overwinning op de zon', 1923. Blad 6 Dit is één van de bladen uit de map met de ontwerpen van Lissitzky's versie van 'Overwinning op de zon'.

Bronnenbundel p. 84‑85  

theater_38.jpg (228683 bytes)

38.       Alexander Vesnin (Jurevets 1883 ‑ Moskou 1959) Toneelontwerp op maquette voor 'De man die donderdag was' van G.K. Chesterton, 1923

Alexander Vesnin was één van de meest op de voorgrond tredende constructivistische architecten. Dit decor is een voorbeeld van de multi‑functionele toneelmachines, die door de constructivisten werden ontwikkeld.

Aanbiedingstekst p. 35~37 Bronnenbundel p. 90‑91  

theater_39.jpg (154575 bytes)

39.       Georgi Jakulov (TifliS 1884 ‑ Eriwan 1928) Toneelontwerp op maquette voor 'Giroflée‑Girofla van Charles Lecoq, 1922

Jakulov was schilder en toneelbouwer. Dit ontwerp heeft een minder 'machinaal' karakter dan het vorige.  

theater_40.jpg (174848 bytes)

40.    Konstantin Wjalov (Moskou 1900 ‑ Moskou 1976) Kostuumontwerp voor 'Stanka Razin' van Wassily Kamensky, 1923‑24 Potlood, aquarel, goud en zilver/papier, 32,1 x 24,7

Wjalov was schilder en graficus en werkte ook voor het theater. In dit ontwerp is het menselijk lichaam een kapstok voor geconstrueerde vormen, die van de drager een bijna abstracte figuur moeten maken.

[Dia 1-10]  [Dia 11-20]  [Dia 21-30]  [Dia 31-40]  [Dia 41-53