Zoeken naar cultuur in Nederland
 
  Reis door cultuur in Nederland
 
  over cultuurwijs abonneer
 
home
terug
opnieuw zoeken
opnieuw zoeken

Een plus een is drie

Maria Roosen, Een plus een is drie, 2002, foto Patrick Post

Wat: Een nieuwe rotonde bij Alem was reden voor een kunstwerk vonden de provincie Gelderland en de gemeente Maasdriel. Niet veel later veranderde het knooppunt van vijf provinciale wegen in een soort nest, doordat er drie tweeëneenhalve ton zware eieren werden gelegd.

'Er was nogal wat te doen geweest om die plek', vertelt beeldend kunstenaar Maria Roosen. 'Het is een soort natuurgebiedje waar zelfs bijzondere plantjes groeien. Daarom wilde ik er ook geen architectuur neerzetten, maar iets natuurlijks. Ik kwam uit bij eieren. De vorm van een ei is de meest universele, gave, natuurlijke vorm die er is en verveelt nooit. Ik wilde dat die eieren er heel echt uit zouden zien, niet als reclamemateriaal. Dat is gelukt. Als je ze in de verte ziet liggen denk je: 'Hé, daar liggen drie eieren' en dat idee verandert niet, ook al kom je dichterbij en zie je dat die eieren mansgroot zijn.'

Op zoek naar de juiste vorm kwam Roosen uit bij het type kippenei: 'Nee, dat had ook anders gekund. Ganzen- of eendeneieren hebben weer een heel andere vorm. Voor het natuurlijk effect was ook belangrijk hóe we ze neer zouden zetten. Als je een ei ergens neerlegt, dan gaat vanzelf het puntje naar beneden. Dus zo hebben we ze geplaatst: puntje ietsje naar beneden'. En hoe, tenslotte, krijg je een zo echt mogelijke schaal? 'Ik heb hulp in geroepen van iemand die gespecialiseerd is in werken met beton en die zei: 'spatten'. De laatste laag op het beton, waarvan een dikke laag op een stalen geraamte was aangesmeerd, hebben we gespat met een mengsel van cement en pigment. Daardoor krijg je de gelaagdheid en poreusheid van een echte eierschaal.'

'Mijn werk gaat altijd over groei en over vruchtbaarheid. En over hoe vormen samenkomen: één en één is drie. Ik bedenk vaak beelden die door glasblazers worden uitgevoerd, en dan geldt hetzelfde. Ik kom met een idee, de glasblazer voegt er zijn kundigheid aan toe en het resultaat is een derde, volkomen nieuw element. Zoiets als: mannetje, vrouwtje, kindje.'

Wie: Maria Roosen (1957). Meer werk o.a. te zien in Amsterdam aan de Sarphatistraat bij woningbouwvereniging Het Oosten (rek met gekleurde glazen ogen) en in het gebouw van Organon in Oss (glazen vormen).

Waar: N322, Rotonde bij Alem, ten westen van Zaltbommel

Karin van Munster



Hoofdartikel:
•  Beelden in de Berm

 
Instelling:
Digitaal Erfgoed Nederland
 
Publicatiedatum:
11 maart 2004