Zoeken naar cultuur in Nederland
 
  Reis door cultuur in Nederland
 
  over cultuurwijs abonneer
 
home
terug
opnieuw zoeken
opnieuw zoeken

Zeeuwen bedwingen de zee en maken nieuw land

In de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 braken de dijken door. Delen van Zeeland, Noord-Brabant, Zuid-Holland en Texel liepen onder water. De Watersnoodramp kostte aan 1836 mensen het leven.

Luchtfoto van een overzicht van de Oosterscheldewerken, Foto Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Nooit meer
De Ramp heeft diep ingegrepen in het leven van mensen. Velen hadden dierbaren verloren of waren hun huis, grond en beesten kwijt. Na de Ramp probeerden ze weer verder te gaan met hun leven. Er werd niet veel over het leed gesproken, maar iedereen was het er wel over eens: dit mocht nooit meer gebeuren.

Deltaplan
Om ervoor te zorgen dat er nooit meer zo'n grote watersnoodramp zou plaatsvinden, moesten de dijken worden verhoogd en zeearmen worden afgesloten. Daarvoor bedacht men het Deltaplan, dat bestond uit de aanleg van alle afsluitingswerken in Zuidwest-Nederland. Deze Deltawerken zijn uitgevoerd door de Deltadienst.

Oosterscheldedam
De Oosterschelde zou met een vaste dam worden afgesloten. Hoewel daartegen bezwaren bestonden, werd in april 1967 met de werkzaamheden begonnen. Midden in de Oosterschelde legde men drie werkeilanden aan: Roggenplaat, Neeltje Jans en Noordland. Daar tussen kwamen verbindingsdammen. Eind 1973 was in totaal 5 van de 9 kilometer brede Oosterschelde afgesloten. Er bleven drie sluitgaten over: Hammen, Schaar en Roompot. Deze zouden met betonblokken, gestort met behulp van kabelbanen, worden gesloten.

Oosterschelde Open
Inmiddels waren de protesten tegen een volledige afsluiting onder het motto Oosterschelde Open luider geworden. In afwachting van een definitief regeringsbesluit werden alle voorbereidende werkzaamheden in juli 1974 stilgelegd. Uiteindelijk besloot de regering geen vaste dam maar een stormvloedkering met schuiven te bouwen.

x
Detail luchtfoto Oosterscheldewerken, Foto Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Oosterscheldekering
De nieuw bedachte stormvloedkering bestaat uit grote betonnen pijlers die op de bodem van de Oosterschelde rusten. Tussen de pijlers hangen schuiven die de kering bij stormvloed kunnen afsluiten. Over de kering ligt een weg die uit verschillende betonnen elementen bestaat. Op 4 oktober 1986 stelde koningin Beatrix de Stormvloedkering Oosterschelde officieel in gebruik. Zij sprak de historische woorden "De stormvloedkering is gesloten. De Deltawerken zijn voltooid. Zeeland is veilig."

Gemaakte omgeving
Neeltje Jans was een van de vele zandplaten in de monding van de Oosterschelde. Het werd omgevormd tot een gigantisch werkeiland. Toen de Oosterscheldewerken eenmaal klaar waren werd Neeltje Jans uitgebouwd tot het themapark Deltapark Neeltje Jans over de omgang met en de strijd tegen het water. Het buitengebied van Neeltje Jans werd omgevormd tot een natuurlandschap. Een belangrijk deel bestaat uit een duinlandschap met een slufter en stuifduinen. Op 80 meter uit de kust ligt een vogeleiland.

Anneke van Waarden-Koets

 

Internet
Meer informatie over de Watersnoodramp is te vinden:

 



 
Instelling:
Zeeuws Archief
 
Publicatiedatum:
18 september 2003