Schilderijen vertellen vaak meer dan je op het eerste gezicht zou zeggen, ook over de liefde. Kijk mee en lees De Liefdesbrief van Johannes Vermeer.
Zoeken naar cultuur in Nederland |
Reis door cultuur in Nederland | |||||||||||||||
De liefde voorbij?Schilderijen vertellen vaak meer dan je op het eerste gezicht zou zeggen, ook over de liefde. Kijk mee en lees De Liefdesbrief van Johannes Vermeer.
Vroeger, zo tot 1970, heette dit schilderij in de catalogus van het Rijksmuseum De brief. Want dat was wat je zag: een vrouw krijgt een brief aangereikt door haar dienstmeisje. Totdat men ontdekte dat de voorwerpen op het schilderij - bladmuziek, stoffer, sloffen, muziekinstrument, schilderijen - niet zomaar waren afgebeeld maar een betekenis hadden. Om te begrijpen wat die betekenis is, moet je de 17de-eeuwse literatuur kennen en vooral de emblemataboeken, die toen veel gelezen werden. Emblemata zijn afbeeldingen met boven aan een woord of een paar woorden (het motto) en onder het plaatje een verklaring, vaak in dichtvorm. Veel van die emblemata gaan over liefde en seks, want daarin was ook een 17de-eeuwer zeer geďnteresseerd. En ze hielden daarbij van beeldspraak die weinig aan de verbeelding overliet. Die beeldspraken, zo weten we nu, komen ook vaak op schilderijen voor die er op het eerste gezicht uitzien als gewoon een alledaags huiselijk tafereel.
Een veelgebruikt symbool voor het hebben van seks is bijvoorbeeld een slof of een kous met een voet die daarin glijdt. Een 17de-eeuwer die op een schilderij een slof zag afgebeeld wist meteen: hier zou het wel eens om liefde of seks kunnen gaan. Muziekinstrumenten en bladmuziek waren ook een verwijzing naar liefde, ze duiden op de harmonie die bij muziek maken čn bij liefde nodig is.
Op het embleem Al syt ghy vert, noyt uyt het Hert staat een man, de minnaar, op de boeg van een schip en achteraan, bij het roer zit Cupido. In het tekstje dat het embleem uitlegt wordt de zee met de liefde vergeleken en het schip met de minnaar. Annemarie Vels Heijn
Meer informatie
|
|