Zoeken naar cultuur in Nederland
 
  Reis door cultuur in Nederland
 
  over cultuurwijs abonneer
 
home
terug
opnieuw zoeken
opnieuw zoeken

Kritiek op het Impressionisme

Projectpakket Haagse School

Impressionistische kunstwerken kregen veel kritiek te verduren Claude Monet
La corniche bij Monaco
1884
Rijksmuseum, Amsterdam

Op een tentoonstelling in 1874 zag de journalist Louis Leroy het schilderij Impression soleil levant, 'Impressie opkomende zon', van Claude Monet. Hij gebruikte de benaming impressionisme om de stijl van deze Franse schilder belachelijk te maken. Er was veel kritiek op de nieuwe stijl. In een Franse krant stond het volgende, gefantaseerde, gesprek: "Wat in hemelsnaam is dat?" "Kijk het zijn diepe ploegsporen, die berijpt zijn." "Die groeven? Die vorst? Maar dat zijn schraapsels met een paletmes, die allemaal op dezelfde manier op een vies doek zijn gezet. Het heeft kop noch staart, bovenkant noch onderkant, voorkant noch achterkant." 

Niet alleen het publiek had kritiek, ook een aantal schilders zelf. In 1900 bezocht de Franse president een museum. Op het moment dat hij een zaal met impressionistische schilderijen binnenliep, riep een schilder: "Stop meneer de president, dat daar, dat is de schande van Frankrijk!". Al vrij snel na 1864 namen kunstenaars de term impressionisme zelf over en gebruikten hem met trots.


Hoofdartikel:
•  De Haagse School
Zie ook..
 
Instelling:
Rijksmuseum Amsterdam
 
Publicatiedatum:
17 maart 2004