Projectpakket 1000 jaar in de kleren
Rijksmuseum Amsterdam
---------------------------------------------------------------------------------------
|
Vrouw met queue en korset
Aan het einde van de 19de eeuw draagt de vrouw een queue, waardoor haar achterwerk ver uitsteekt (queue = achterwerk). Hoe smaller de taille, hoe mooier. Het korset moest daarbij helpen. Dat werd heel strak aangesnoerd, zo strak dat de ribbenkast werd vervormd. Regelmatig vielen er dames flauw, want ademhalen ging moeilijk in zo'n korset. De man draagt zijn driedelig pak: jasje, vest en broek.
Koningin Victoria
Het is opnieuw het hof dat de mode bepaalt. Koningin Victoria, die regeerde over Groot-Brittannië en Ierland, speelde een belangrijke rol in het modebeeld van Europa. Haar mode werd geïmiteerd. Door de naaimachine - die nu bij steeds meer mensen thuis stond - en de patronen, waarvan er steeds meer beschikbaar waren, konden meer mensen zich kleden naar de laatste mode. In de grote warenhuizen is nu kant-en-klare kleding te koop, voor het eerst!
Haute-couture
w
Modieuze kleding was zo toegankelijker voor een grotere groep mensen, maar vrouwen van hogere stand wilden zich blijven onderscheiden. Zij gingen naar een haute-couturehuis. In Parijs opent het eerste in 1858. Een ontwerper maakt een kleine collectie, de haute-couture, die hij aan zijn klanten toont met behulp van mannequins. De klant kan zo de keuze bepalen en kleding op maat laten maken.
Lees verder over mode en kleren van eind 19de eeuw en de 20ste eeuw in het speciale themanummer over Mode van Cultuurwijs: |
------------------------------------------------------------------------- |
1890 - 1900: Fin-de-siècle |