De Gonzaga's en hun palazzo |
|
|
|
![]() Op de plaats waar de Gonzaga's ooit hun paarden fokten, verrees vanaf 1527 het Palazzo del Te: een droompaleis waarin de allernieuwste bouwkundige inzichten en trends waren verwerkt. De ontwerper,Giulio Romano, was een leerling van de grote Rafaël in Rome.Op een saai, vlak terrein creëerde Giulio Romano een voorbeeld van spectaculaire hofkunst waarbij vermaak het hoofddoel was.Al dwalend word je telkens verrast door nieuwe, ongewone beelden en doorkijkjes.
Ieder detail heeft een functie in dit theaterspel. Een deel van het fries lijkt weg te zakken, een sluitsteen staat uit het lood. Dit is een gebouw dat kan doen alsof het op instorten staat.
Binnen zal de verveling evenmin snel toeslaan. Een reeks beschilderde ruimten dient de opdrachtgever te amuseren en zijn ego te strelen. En ook de toeschouwer wordt telkens verrast. Uit de portretten van lievelingspaarden blijkt de grote belangstelling van de Gonzaga's voor de paardenfokkerij. Het vermaaksaspect lijkt steeds meer nadruk te krijgen.
|
|
De Gonzaga's waren sinds het begin van de 14-de eeuw de baas in Mantua.Lodovico Gonzaga had bekendheid gekregen door Mantegna en Alberti naar Mantua te halen. Zijn schoondochter Isabella d'Este zette deze lijn voort. Haar man Francesco was meer in paarden en toernooien geïnteresseerd. Hun zoon Federico haalde Giulio Romano naar Mantua.Hij bouwde al snel een goede relatie op met Federico. Wel kreeg hij regelmatig een knorrige brief waarom het werk zo lang duurde, maar de markies waardeerde zijn hofkunstenaar zeer. Als blijk van waardering schonk hij hem een van zijn beste paarden, en twee jaar na zijn komst kreeg Giulio het toezicht op alles wat in Mantua gemaakt werd, van gobelins tot zilverwerk.Giulio heeft Mantua ingrijpend veranderd. Hij het wegen ophogen, afvoergoten aanleggen en maakte van Mantua een gezonde stad temidden van al het water. Maar veel meer dan als bouwmeester of stadsarchiteet vergrootte Giulio zijn roem als ontwerper en versierder van Palazzo Te. Hier kon hij zijn gaven als architect en schilder combineren. Aanvankelijk was het palazzo niet meer dan een verzameling stallen die onderdak boden aan de in heel Europa beroemde paarden van de Gonzaga's. Het lag op een eilandje buiten de toenmalige stad, en Federico vond het een ideale omgeving voor een liefdesnest.Federico was hevig verliefd op Isabella Boschetti. Dat was een getrouwde vrouw, maar Federico negeerde de smeekbeden van zijn moeder om zich wat netter te gedragen. Hij voldeed later aan zijn plicht door goed te trouwen. Zijn liefde was echter gereserveerd voor Isabella, bij wie hij een kind had en voor wie hij het Palazo Te liet opknappen, als een van de eerste opdrachten voor Giulio. |
|
![]() |
|
Giulio combineerde in het interieur wat nog nooit eerder was gecombineerd, en wisselde thema's uit de mythologie, de klassieke geschiedenis en de astrologie af met vogels, kleine cupido's en saters. Hij deed dit werk met behulp van veel assistenten. In de drie belangrijkste zaten van het palazzo heeft Giulio vooral alleen gewerkt. Hij was dat aan zijn opdrachtgever verplicht. Zeker geldt dat voor de grootste zaal, de Zaal der Paarden. Deze wordt gedomineerd door zes grote paarden. De zaal tekent de liefde van de Gonzaga's voor paarden, maar het moet een vreemde plaats zijn geweest voor de grote bals, zoals die werden georganiseerd tijdens de ontvangst van Karel V. | |
![]() |
Het gewelf van de Caesarzaal: Caesar laat de brieven van Pompeius verbranden. Deze decoratie is van na 1530. Er worden zowel gebeurtenissen uit de moderne als uit de oude geschiedenis verbeeld als ook een spiegel van de politieke ambities van de hertog. |
Deze keizer was ook de inspirator van de Zaal der Reuzen. Hier wordt in een fresco dat doorloopt over de vier muren en het plafond het verhaal verteld van de goden die een opstand van de reuzen verslaan. Het is een allegorie voor de vorst die hard optreedt tegen ongehoorzame en opstandige prinsen. Om andere redenen staan jonge bezoekers giechelend de fresco's in de Zaal van Psyche te bekijken. Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Samenstelling H van Oirschot CKV-2 / http://www.mynet.it/mantova/arte/te/te.htm Foto's Harry Baggen Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven.
|