De Cisterciënzer orde |
||
De Cisterciënzer orde wordt ook wel de Orde van Cîteaux genoemd, naar de vestiging van de moeder abdij. De belangrijkste figuur is de H. Bernardus, in 1115 stichter van het Cisterciënzerklooster te Clairvaux (Champagnestreek). Hij kan beschouwd worden als één van de meest invloedrijke figuren op religieus vlak tijdens de middeleeuwen. De Cisterciënzers streefden naar de vervulling van een ascetisch ideaal waarbij ze een evenwicht trachtten te vinden tussen gebed en handenarbeid. Bernardus keerde zich heftig tegen de ongebreidelde frivoliteit van versiering en luxe die de kerken en de Benedictijnse kloosters tentoon spreidden. Hij zag hierin een uiting van menselijke hoogmoed. Dit gaf aanleiding tot een uiterst sobere vormgeving van de architectuur van deze monniken. |
||
|
||
0, ijdelheid der ijdelheden, maar meer nog dwaasheid dan ijdelheid |
||
De kunst van het cisterciënzer klooster en de aangrenzende kerk kenmerkte zich allereerst door een volstrekte soberheid. Elke versiering was uit den boze, en dat hield tegelijk een veroordeling in van Saint-Denis, waarover Bernardus zich persoonlijk in zeer harde bewoordingen uitliet:
|
||
Fontenay (voormalig cisterciënzer klooster) |
||
Videofragment
1 kloosters (De Benedictijnse orde)
Videofragment 2 kloosters (Citeaux en Fontenay, Cistercienzer Orde) Videofragment 3 kloosters (de strengheid van Bernardus, slaapzaal) |
Videofragment
4 kloosters (de voeding van de Sistercienzers)
Videofragment 5 kloosters (ambachten in het klaaster)
|
|
Op twee
punten liep de kunst van de cisterciënzers parallel aan die van
Saint-Denis en de eerste kathedralen, met name waar het ging om de
betekenis die aan het licht werd toegekend. Door brede vensteropeningen
met glas-in-lood-ramen en niet-figuratieve grisailles stroomde het
daglicht vol naar binnen. Om dergelijke openingen in de muur mogelijk te
maken werd in de cisterciërszer kerk het kruisribgewelf overgenomen.
Daarmee droeg de orde van Citeaux, die aanvankelijk in Bourgondië en
Champagne was ontstaan maar wier dochter-abdijen zich al snel van het ene
tot het andere uiteinde van de Latijnse christenheid hadden uitgezaaid,
bij aan de verspreiding van de kunst van Frankrijk over heel de
christelijke wereld.
Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder
uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten?
Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een
juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele
vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 02/17/2018 last update |