De hervorming van Cluny |
In de Romaanse tijd ontstond het fenomeen klooster. Het kloosterleven werd in de christelijke wereld geïntroduceerd door Sint-Benedictus van Nursia en is gebaseerd op de levenswijze van de Egyptische priesters. Omstreeks 529 schreef hij de zogenaamde 'Raad' voor de naar hem genoemde benedictijner kloosterorde. Hierin is een Ievenswijze binnen het klooster vastgelegd, die nadien het voorbeeld zou zijn voor nog vele andere kloosterordes. De kloosters zijn in de Middeleeuwen de belangrijkste centra van kunst en wetenschap. Zij zijn een centrum van rust en orde in de onrustige tijden en dragen voor een belangrijk deel bij aan de economische ontwikkeling en aan de verspreiding van een uniforme culturele basis, gebaseerd op het christelijk geloof. Het eerste klooster is door Sint-Benedictus gesticht op de Monte Cassino-berg in Midden-ItaIië. Van groter belang zijn echter de benedictijner kloosters van CIuny en Citeaux in Bourgondië geworden. Vanuit het klooster van Cluny stichtten de cluniacenzers vele andere kloosters en kerken in West-Europa, doorgaans met een rijkdom aan beeldhouwwerk, |
In 910 werd op het landgoed Cluny in Bourgondie een nieuw klooster gesticht. Het lag in de bedoeling vanuit dit klooster hervormingen aan te brengen. Dit klooster stond direct onder het gezag van de paus. Wereldlijke machthebbers konden er zo geen invloed op uitoefenen. De paus bepaalde, dat andere kloosters die door Cluny hervormd zouden worden, onder het gezag van Cluny kwamen. |
Basilique Saint-Denis; France 1136?-44 interieur |
Abt Suger (+ 1130) heeft de abdijkerk van Saint-Denis vernieuwd. Hij vergrootte de ingangspartij en het koorgedeelte.
plattegrond en de plattegrond
van het koor na de verandering door abt Suger |
Van deze
werkzaamheden heeft abt Suger een soort dagboek bijgehouden. Hier volgt
een stukje uit dat boek:
"Tijdens de voorbereidingen waren we vooral bezorgd of het nieuwe gedeelte wel bij het oude zou passen. We piekerden en tobden waar we de marmeren, of gelijkwaardige zuilen vandaan konden halen. We zochten ernaar in verschillende verafgelegen streken. Daar we ze nergens vonden, zat er niets anders op dan ze in Rome te halen. Daar hadden we ze gezien in het paleis van keizer Diocletianus en in de thermen. Op vlotten konden ze dan via de Middellandse Zee, Het Kanaal en de bochtige Seine, naar de bouwplaats gebracht worden. Lange tijd werden we door deze zorgen gekweld. De almachtige God, die zich om onze zorgen bekommerde, liet ons, wat niemand meer voor mogelijk had gehouden, prachtige zuilen ontdekken. Bij Pontoise, in de buurt van onze landerijen, lag tegen de wand van een diep dal, een uitstekende steengroeve, die door de vlijt van mensen, die sinds de oudste tijden daar hun molenstenen haalden, ontstaan was. Tot nu toe had die steengroeve niet meer dan dat opgeleverd. Wij geloofden dat hij zijn schatten bewaard had voor dit aan God gewijde gebouw" Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M.. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven
|